Ľudia sú kľúčom k úspechu firiem, pozor na konflikt generácií
Čo hýbe slovenským biznisom v roku 2025? Aká bude budúcnosť práce a ako digitálna transformácia pomáha k rastu firiem? Aj na tieto otázky odpovedali lídri firiem na stretnutí ISA Business Pulse.
Prekonávanie konfliktu medzi generáciami Silver a Z, hybridná práca, well-being, ale aj EQ ako nová výbava úspešnej firmy, boj o udržanie si lídrov a tiež inovácie, zákaznícka skúsenosť a digitálna transformácia ako motory rastu. Aj to boli témy inšpiratívneho stretnutia lídrov firiem na najnovšom ISA Business Pulse v Bratislave. Hlavnými organizátormi boli ISA Investment support association s jej výkonnou projektovou manažérkou Magdou Fórrovou, a spoločnosť Business Lease Slovakia, za ktorú hostí privítala výkonná riaditeľka Lucia Čišková. Stretnutie, ktorého sa zúčastnila stovka manažérov naprieč odvetviami, ukázalo mnohé trendy smerovania slovenského biznisu v roku 2025.
Firma potrebuje obe generácie - Silver aj Z
Priemerný vek zamestnancov sa dnes v mnohých firmách pohybuje medzi 30 až 35 rokov. Vytláča generácia Z zo slovenských firiem striebornú generáciu 55 plus? A majú vôbec firmy o starších záujem? „Mladší sú talentovaní, prinášajú technologické novinky a ochotu automatizovať procesy, starší zamestnanci zas prispievajú trpezlivosťou a skúsenosťami, čo je pre nás rovnako dôležité,“ zdôrazňuje Jérôme Texier, riaditeľ Orange Business Slovakia Competency and Support Center v Orange Business Services. Aj preto, hoci je v ich firme priemerný vek päťstovky zamestnancov 36 rokov, zastúpenie tu majú mladšie aj staršie ročníky. Spoločnosť sa snaží vytvárať most medzi oboma generáciami, ich spolupráca totiž pomáha firme v napĺňaní spoločných cieľov. „Máme programy zamerané na mentoring, upskilling a reskilling, ktoré umožňujú medzigeneračnú výmenu skúseností,“ vysvetľuje Jérôme Texier. Práve loyalita a tímová práca sú podľa lídrov firiem kľúčové hodnoty u starších zamestnancov. V prípade mladších je dôležitá motivácia cez zmysluplnú a zaujímavú prácu.Zamestnanca treba nájsť aj udržať si ho
Aj v Bavaris Facility Services dnes pracuje okolo 450 zamestnancov s priemerným vekom 30 rokov. Ako hovorí Andrej Kubiš, Sales and Marketing Director spoločnosti, práve generačne rôznorodé tímy umožňujú skombinovať zápal, energiu a nové pohľady mladých spolu so skúsenosťou a pokojom starších. Ako preto dodáva, pri konflikte generácií je dôležité rozpoznať silné stránky každého člena.Firmy na Slovensku však trápi aj iný problém: „Nájsť kvalitného pracovníka je dnes oveľa ťažšie, ako kedysi. Dokonca, nestačí daného človeka len získať, potrebujete si byť istý, že v deň, kedy má po prvý raz nastúpiť do práce, aj skutočne príde,“ upozorňuje Andrej Kubiš.
S tým súhlasí aj Jakub Fekiač, Managing Partner v spoločnosti Edgar Baker. Trh práce je podľa neho napätý. Firmy zápasia s vysokou konkurenciou, veľkým podielom lokálnych aj nadnárodných spoločností a rôznorodosťou pracovných pozícií. Ťažko hľadajú kvalitných ľudí. Tí si, naopak, môžu vyberať. „Niekedy v deň nástupu nenastúpi ani manažér, ktorý má mať plat päťtisíc eur,“ podotýka.
HR marketing už preto zahŕňa silný employer branding, rôzne benefity, hybridný spôsob práce a jazykovú pestrosť. „Well-being je už očakávaním aj „starších“ ročníkov, resp. strednej generácie. Vo firmách s potrebou fyzickej účasti zamestnanca každý deň je to zložitejšie. V rámci korporátov evidujeme post-covid trend, kedy zo zahraničných centrál prichádzajú nariadenia, a tie výrazne redukujú možnosť remote work,“ vysvetľuje Jakub Fekiač.
Hľadanie lídrov
Slovensko je stále relatívne nová trhová ekonomika. Nájsť dobrého lídra je podľa Jakuba Fekiača náročné. „Postupne aj naši manažéri získavajú skúsenosti z medzinárodného prostredia. Lídrov však nevychováva len firma, ale celá krajina a prostredie, v ktorej títo lídri vyrastajú. Množstvo šéfov stále riadi tímy feudálnym spôsobom, pričom líder vedie kolektív partnerským spôsobom. Ak si chceme lídra udržať, treba mu načúvať, vytvoriť mu priestor na rast a motivovať ho,“ vysvetľuje.Podľa Jérôma Texiera je líder človek s ľudským prístupom a autenticitou, ktorý je schopný motivovať a viesť tím s ohľadom na emocionálnu inteligenciu. Práve EQ by aj podľa Andreja Kubiša mala v prvom rade ísť od lídra. Hoci sa emocionálna inteligencia dá rozvíjať, v praxi často chýba čas na tréning a osobnostný rozvoj.
Efektívny workflow šetrí peniaze
Keďže sa firmy snažia optimalizovať náklady, mali by, najmä malé a stredné podniky, využívať efektívny digitálny workflow (napr. CRM), čo podľa Andreja Kubiša vedie k úspore nákladov a zvýšeniu efektivity, ako aj možnosti zamestnať kvalitnejších ľudí.„Automatizácia bola doteraz doménou priemyslu. No od výrobných pozícií prechádza aj na kancelárske, tzv. white collar miesta, čo mení požiadavky na zamestnancov,“ upozorňuje Jakub Fekiač. Podľa neho medzi hlavné benefity automatizácie patrí rýchlosť, zníženie chybovosti, a takisto stabilita procesov, najmä pri fluktuácii zamestnancov.
Ako sa zhodli prítomní lídri firiem, budúcnosť práce bude turbulentná, firmy aj zamestnanci sa musia prispôsobovať trendom, technologickým zmenám a globalizácii. „Deväťdesiat percent profesií, ktoré tu budú o sto rokov, dnes nepoznáme,“ upozorňuje Jakub Fekiač. Významná bude podľa Jérôma Texiera schopnosť firiem udržať si konkurencieschopnosť, resp., ako sa pridáva Andrej Kubiš, flexibilne vzdelávať ďalšie generácie.
Digitálna transformácia je nevyhnutná
Predstavitelia firiem sa v rámci ISA Business Pulse podrobne venovali aj tomu, ako sa digitálna transformácia stáva súčasťou stratégie firiem, ako dokáže umelá inteligencia zvyšovať efektivitu, ako zákazník formuje inovácie cez spätnú väzbu, ale tiež, ako firmy dokážu inovovať aj v oblasti energetiky a udržateľnosti s pomocou eurofondov, plánu obnovy či modernizačného fondu.Business Lease Slovakia napríklad odštartovala digitálnu transformáciu v roku 2023 s cieľom zlepšiť zákaznícku a zamestnaneckú skúsenosť (CX a EX). „Našou víziou v rámci digitálnej transformácie je zvýšiť kapacitu tímu, ktorú následne využijeme na rast spoločnosti, zlepšovanie kvality a expertízy našej práce, zlepšenie work-life balansu a zlepšenie kvality služieb s cieľom dodávať best in class CX našim zákazníkom,“ vysvetľuje výkonná riaditeľka Lucia Čišková.
Digitálna transformácia je podľa lídrov firiem už nevyhnutná na dlhodobé prežitie podniku. Ako podotýka Michal Anderle, Consulting Director spoločnosti Deloitte Central Europe, firmy však často podceňujú naliehavosť a finančnú náročnosť iniciatív zameraných na digitalizáciu. „Keďže táto oblasť je komplexná, dôkladná príprava je neoddeliteľnou súčasťou úspechu. Z našej skúsenosti väčšina transformácií, najmä, ak nie sú podporené externou pomocou, zlyhá kvôli faktorom, ako odpor zamestnancov k zmenám, nedostatok podpory od kľúčových zainteresovaných strán, alebo podcenenie komplexnosti procesu,“ hovorí. Ak je digitálna transformácia podľa neho dobre naplánovaná a realizovaná, môže prinášať dvojciferné zisky a výrazné zníženie nákladov.
Katalyzátorom inovácií je zákazník
S tým súhlasí aj Lucia Čišková. „V Business Lease Slovakia smerujeme k dosiahnutiu CX Excellence, ktorý predurčuje firmu k dlhodobému rastu a prosperite. Našou stratégiou je posúvať firmu vpred iniciatívami v zákazníckej skúsenosti, zamestnaneckej skúsenosti a digitálnej transformácii. Práve mixom týchto ingrediencii dokážeme vylepšovať zážitok našich klientov, ktorí následne svojou lojalitou pomáhajú firme rásť,“ hovorí. Novinkou je prístup pri plánovaní zlepšení na základe výsledkov prieskumu zákazníkov, kde firma dosiahla rekordné výsledky, a to v celkovej spokojnosti 94 a v NPS skóre 68. Jej služba Osobný asistent, ktorá stojí za celkovou CX stratégiou Ako k rodine, už zacielila na 15 % B2B zákazníkov, cieľ je do konca roka 40 %. „Služba je okrem samotnej pridanej hodnoty pre zákazníka ľudská, jediná svojho druhu na trhu, čím nás odlišuje od konkurentov a najmä má dlhodobý dopad na budovanie vzťahu so zákazníkom,“ dodáva.S umelou inteligenciou firma získa
„AI vnímame jednoznačne ako príležitosť usporiť náš čas, ktorý následne vieme využiť lepšie na rast firmy, či iné ciele. Uchopili sme to bottom-up. V nedávnom projekte sme oslovili tzv.: evanjelizátorov AI, ktorí zmapovali hlavné činnosti a následne sme tieto činnosti zefektívnili pomocou využitia AI a dosiahli zaujímavé časové úspory,“ konštatuje Lucia Čišková. Využívanie AI je už podľa nej požadovaná zručnosť firmy. „Rovnako máme v celej firme implementovaý Co-pilot a testujeme prvé nástroje a aplikácie, ako je napríklad Plaud,“ dodáva.Hoci umelá inteligencia dokáže významne zefektívniť procesy, Michal Anderle pripomína, že dobre realizované AI iniciatívy sú stále zriedkavé. Každá firma si tak na začiatku musí ujasniť, aký business problém sa snaží vyriešiť. „Nie je ideálna v situáciách, kde je potrebný deterministický výsledok alebo úplná vysvetliteľnosť postupu. Napriek tomu, aj v týchto prípadoch je možné využiť AI na automatizovanie 80-90 % prípadov a sústrediť sa len na manuálne spracovanie výnimiek,“ podotýka. Mnohé firmy však buď nevidia naliehavosť situácie alebo si nedokázali pripraviť potrebné podmienky, ako je nastavenie riadenia dát a zlepšenie dátovej kvality. Rizikom pri akejkoľvek technológii je strata dôvery zákazníkov v dôsledku nesprávnych výsledkov. „Pri AI je toto riziko ešte výraznejšie kvôli tomu, že je založená na pravdepodobnostných vzorcoch, a nie na exaktných odpovediach,“ dodáva Anderle.
V eurofondoch sú milióny eur
Firmy pritom na podporu digitalizácie a inovácií môžu využiť aj externé zdroje. „Granty a dotácie sú dnes dostupné pre široké spektrum firiem, vrátane veľkých spoločností,“ upozorňuje Michal Hort, predseda predstavenstva spoločnosti EOSNEBOTRA. Ako spresňuje, okrem klasických eurofondov je tu plán obnovy, modernizačný fond, nórsky a švajčiarsky finančný mechanizmus, vybrané bruselské finančné mechanizmy a podobne, kde je pre firmy na sedemročné obdobie k dispozícii zhruba 30 miliárd eur. „Európska komisia zadefinovala takzvanú STEP, čo znamená Strategic Technologies Platform for Europe –platformu strategických technológií. Ide o prioritizáciu dôležitých tém, ktoré majú byť z verejných peňazí podporované,“ spresňuje Michal Hort..
Zdroj: Business Lease , Foto: Vlada Karpovich, pexels.com
Tweet
