Mnohí ľudia podľa analytičky často podľahnú zdanlivo nízkej sume vo výpredajoch
Január je aj mesiacom výpredajov. Po vianočných sviatkoch väčšina značiek ponúka tovar s výraznejšími zľavami. Na zľavy čakajú spotrebitelia, ktorí si pod vianočným stromčekom našli hotovosť alebo darčekovú poukážku. Ale aj takí, čo chcú nakúpiť výhodnejšie.
Ako však uviedla analytička Wood & Company Eva Sadovská, mnohí ľudia však často podľahnú nízkej sume na cenovke a nakúpia aj to, o čo reálne nemajú záujem.
Novoročné výpredaje sa týkajú predovšetkým obchodov a značiek, ktoré ponúkajú odevy a obuv. Potvrdzujú to aj údaje Eurostatu a dlhodobý priemer za viac ako desať rokov, podľa ktorých práve oblečenie a topánky zaznamenávajú každoročne v úvode roka najvýraznejší medzimesačný pokles cien. Avšak štatistické údaje podľa Sadovskej ukazujú, že ceny tovarov komplexne neklesajú o desiatky percent, ako to zvykne byť uvádzané v marketingových kampaniach.
Dôvodom je podľa nej fakt, že zľavy sa väčšinou vzťahujú iba na vybranú časť sortimentu. Napríklad na dopredaj zimnej kolekcie, vianočných doplnkov, a podobne. Na prilákanie zákazníkov sa zároveň zvykne uvádzať maximálna hodnota zľavy, ktorá sa však reálne podľa analytičky vzťahuje iba na časť ponuky vo výpredaji.
„Tak či tak platí, že v januári oproti decembru klesajú ceny odevov v priemere o 1,3 %, v prípade obuvi o 2,1 %. A to je v rámci položiek spotrebného koša jednoznačne a každoročne najvýraznejší medzimesačný cenový pokles,“ hovorí analytička. Výpredaje sa týkajú aj vianočného sortimentu, elektroniky či spotrebičov.
Už dva roky sme na Slovensku svedkami vysokej inflácie. To ovplyvňuje nákupné správanie Slovákov. Mnohí v snahe ušetriť tak vyhľadávajú práve výpredaje a zľavy. „Napriek tomu by sme nemali výpredajom úplne podľahnúť. Nízke cenovky na tovaroch nás môžu totiž natoľko zlákať, že nakúpime aj to, čo nepotrebujeme,“ upozorňuje Sadovská. Je podľa nej v poriadku kúpiť zľavnený tovar, po ktorom túžime, no ktorý sme si pred zľavou nemohli dovoliť kúpiť. Výpredaje tak môžeme využiť na nákup kvalitnejších výrobkov, avšak za menej peňazí.
Pri kúpe tovaru vo výpredaji je užitočné poznať vývoj jeho ceny. Čiže mať prehľad o tom, ako sa cena daného tovaru vyvíjala aspoň niekoľko mesiacov. Na základe toho vieme lepšie vyhodnotiť, či je deklarovaná zľava pre nás naozaj výhodná a nejde len o marketingový ťah.
Zdroj: SITA, Foto: Matthew Henry, Burst.shopify.com
Tweet
