Najčastejšie otázky a odpovede k overeniu príjemcu platby
07.10.2025 (16:10)
Banky od 9.10.2025 budú povinne kontrolovať meno príjemcu platby, ktorému posielate peniaze. Čo to bude pre vás znamenať? Prinášame vám odpovede na najčastejšie otázky.
Odpovedá: JUDr. Sylvia Ďatelinková, právnička Slovenskej bankovej asociácie
Čo znamená overenie príjemcu platieb?
V zmysle NARIADENIA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2024/886 z 13. marca 2024, ktorým sa menia nariadenia (EÚ) č. 260/2012 a (EÚ) 2021/1230 a smernice 98/26/ES a (EÚ) 2015/2366, pokiaľ ide o okamžité úhrady v eurách (Text s významom pre EHP) (ďalej len „nariadenie“) sú všetky banky v eurozóne najneskôr od 9. októbra 2025 povinné bezplatne poskytovať službu overenie príjemcu pre SEPA štandardné platby a SEPA okamžité platby (ďalej len „platby“). Banky mimo eurozóny majú povinnosť túto službu zaviesť najneskôr do 9. júla 2027. Pri inkasách sa táto služba nerealizuje.Je služba overenia príjemcu platby pre klientov bánk spoplatnená?
Overenie príjemcu predstavuje pre klientov bánk bezplatnú službu, ktorá kontroluje zadané číslo účtu príjemcu (IBAN) a zadaný názov príjemcu voči údajom v banke príjemcu.Čo ak nepoznám názov príjemcu?
V tom prípade je vhodné pred realizáciou platby kontaktovať priamo príjemcu platby a požiadať ho o poskytnutie správneho názvu. Názov príjemcu môžete získať aj z faktúr, prípadne je uvedený v QR kódoch alebo v oficiálnych dokumentoch k platbám, či v obchodnom a inom registri.Pozn. redakcie: Môže sa vám napríklad stať, že ste doteraz pri úhrade za plyn, uviedli meno príjemcu „plyn“. Ponovom, vás banka upozorní, že sa meno príjemcu nezhoduje a že preberáte na seba riziko, že posielate platbu niekomu inému. Môže to vo vás vzbudiť pocit neistoty, že sa jedná o podvod, preto vám odporúčame, pozrite si na faktúre od „plynárov“, aký majú uvedený názov spoločnosti. Ponovom bude potrebné vypísať názov spoločnosti „Slovenský plynárenský priemysel, a.s.“.
Prečo sa táto služba zavádza a čo je jej cieľom?
Podstatou služby je zabezpečenie overenia príjemcu, ktorému má príkazca v úmysle poslať úhradu, s cieľom zabrániť tomu, aby sa úhrada zaslala nezamýšľanému príjemcovi platby v dôsledku podvodu alebo obmedziť mylné platby z dôvodu chyby. Spätné zúčtovanie mylných platieb je zdĺhavé a v konečnom dôsledku nemusí byť ani úspešné, keďže vrátenie platby je podmienené súhlasom príjemcu platby s jej spätným zúčtovaním.V čom spočíva pre klientov bánk hlavná zmena?
Pri posielaní peňazí po novom už nebude stačiť zadať len číslo účtu tzv. IBAN. Povinné bude aj zadanie názvu príjemcu.Bude sa meno príjemcu kontrolovať aj pri existujúcich trvalých príkazoch?
Pri trvalých príkazoch budú banky názov prijímateľa overovať pri nových zadaniach a zmenách, napriek tomu je vhodné, aby ste si skontrolovali údaje aj na starých trvalých príkazoch.Ako prebehne overenie príjemcu?
Overenie prebehne v banke príjemcu maximálne do 5 sekúnd, čiže nemá vplyv na predĺženia času spracovania platby. Informáciu o výsledku overenia získa príkazca do niekoľkých sekúnd ešte pred potvrdením prevodu. V prípade nedostatočnej zhody alebo nemožnosti overenia názvu príjemcu banka informuje príkazcu o možnom riziku prevodu peňazí na účet, ktorý nepatrí označenému príjemcovi platby. V takom prípade má príkazca možnosť rozhodnúť sa, či platbu zrealizuje alebo nie.Ako správne vyplniť názov príjemcu?
Ak ide o platby realizované v prospech účtu fyzickej osoby je potrebné názov príjemcu uvádzať v členení meno a priezvisko. Pri platbách kde príjemcom je právnická osoba, je potrebné uvádzať názov spoločnosti vrátane právnej formy.Pozn. redakcie: Každá banka bude mať nastavenú citlivosť na zhodu inak. Napríklad v Unicredit banke nemusíte zadávať právnu formu (s.r.o., a.s.,...). Prikladáme užitočné llinky na všetky banky:
- UniCredit Bank je na overovanie príjemcu pripravená
- 365.bank spúšťa od 5. októbra overenie príjemcu pri platbách
- Tatra banka spúšťa novú službu – overenie príjemcu platby
- Slovenská sporiteľňa – overenie príjemcu platby
- ČSOB - overenie príjemcu platby
- Prima banka - overenie príjemcu platby
- VÚB – overenie príjemcu platby
Čo sa stane, ak sú v prednastavených šablónach platobných partnerov nesprávne mená príjemcov?
Pri zadávaní platby systém overí príjemcu, pričom pravdepodobne zistí „nezhodu“. Platbu však môžete aj napriek tomu podpísať a odoslať. Je na vás, či si meno príjemcu upravíte. Odporúčame to urobiť pre úplnú istotu, že platbu posielate správnej osobe.Má na výsledok overenia príjemcu vplyv, ako presne zadám názov príjemcu?
Systém overenia príjemcu je navrhnutý tak, aby bol tolerantný voči bežným odchýlkam v zápise názvu príjemcu. Na výsledok by teda nemalo mať vplyv poradie mena a priezviska (napr. „Kvetka Rolná“ = „Rolná Kvetka“), použitie alebo nepoužitie titulov (napr. „Ing. Kvetka Rolná“ = „Kvetka Rolná“), prítomnosť alebo absencia diakritiky (napr. „Rolná“ = „Rolna“), použitie len jedného zloženého priezviska (napr. „Rolná - Tomášková“ = „Tomášková“), známe obmeny krstných mien (napr. „Kveta“ = „Kvetka“).Aký výsledok teda môže mať overenie príjemcu?
Ako výsledok overenia klient uvidí jednu z týchto možností. Úplná zhoda nastane v prípade, ak sa zadaný názov príjemcu zhoduje. V takom prípade je možné platbu vykonať ihneď. K čiastočnej zhode dôjde vtedy, ak názov príjemcu je podobný, ale nie úplne totožný s názvom príjemcu, napríklad z dôvodu preklepu. V uvedenom prípade sa vám zobrazí správny názov príjemcu s možnosťou pridať ho do platby. Ak sa ale názov príjemcu vôbec nezhoduje, to znamená, že nie je správny, banka vám oznámi nezhodu a upozorní vás, aby ste si názov príjemcu ešte raz skontrolovali. Platbu síce môžete realizovať aj napriek takémuto upozorneniu, no prijímate tým riziko, že platba nepríde tomu, komu ste ju zamýšľali poukázať. Ďalším prípadom, ktorý môže nastať je situácia, kedy overenie príjemcu nebolo možné vykonať napríklad v prípade nedostupnosti služby na strane banky prijímateľa, alebo technických problémov. Riešením je skúsiť platbu zadať neskôr.Bude táto služba poskytovaná rovnako v každej banke na Slovensku?
Službu overenia príjemcu platby bude poskytovať každá banka pôsobiaca na Slovensku. V rámci interných nastavení informačných systémov jednotlivých bánk môžu nastať mierne odchýlky pri získavaní spätnej väzby služby overenia príjemcu platby. Každá banka preto informovala svojich klientov o novej službe a príslušné informácie vedia klienti nájsť napríklad na webovej stránke svojej banky.V prípade akýchkoľvek nepredvídaných či neobvyklých technických alebo iných prekážkach odporúčame klientom, aby sa v tejto veci obrátili na svoju banku.
Zdroj: Slovenská banková asociácia, Foto: Cup of Couple, pexels.com
Tweet
