Najobľúbenejším typom diaľničnej známky u nás je 10-dňová

28.02.2024 (16:25)

Najobľúbenejším typom diaľničnej známky u nás je 10-dňová známka, predalo sa jej o 13 % viac ako v roku 2022.

Motoristi si vlani kúpili takmer 2,9 milióna kusov, pričom príjem z jej predaja predstavoval 29,4 mil. eur. Najvyšší príjem však Národná diaľničná spoločnosť zaznamenala z predaja 365-dňovej známky a to na úrovni 55,5 mil. eur.

Tretím najpreferovanejším druhom známky bolo 30-dňová, ktorej sa predalo zhruba 600-tisíc, pričom tržby z jej predaja boli na úrovni 8,5 mil. eur. Ročnú diaľničnú známku si kúpilo 269-tisíc motoristov, čo je o 26 % menej oproti minulému roku. Tržby z jej predaja boli na úrovni 13,5 mil. eur. Celkovo počet predaných diaľničných známok stúpol v minulom roku oproti predchádzajúcemu roku, predalo sa takmer 4,9 milióna kusov. Tržby z predaja boli na úrovni zhruba 106,8 mil. eur, čo je o 20 % viac než v roku 2022.

Nie je žiadnym prekvapením, že najviac diaľničných známok sa predalo v lete, konkrétne v júli. Predalo sa takmer 650-tisíc známok, pričom aj počas júla dominovala 10-dňová známka, ktorá tvorila viac než 62 % predaja. Porovnateľný záujem o diaľničné známky bol aj v auguste. Tretí najsilnejší mesiac predstavoval január. V prvom mesiaci roka 2023 však predaju dominovala ročná diaľničná známka.

Motoristi uprednostňujú nákup elektronickej diaľničnej známky online cez www.eznamka.sk. Viac než polovica sa ich predala práve cez tento kanál.

Výnimku z platenia za diaľničnú známku majú oslobodené vozidlá. Žiadostí o oslobodenie od úhrady za diaľničnú známku za vlaňajšok vzrástol oproti predošlému o 30 %, čo predstavuje takmer 16-tisíc žiadostí v danom roku.
 
Zdroj: SITA, Foto: Ivan Sedlák