Nebankové spotrebiteľské financovanie by malo opäť rásť
03.03.2011 (16:30)Klienti sa začali opäť vo väčšej miere zaujímať o splátkový predaj a o poskytovanie úverov nebankovým spôsobom.
Trh spotrebiteľského financovania, ktorý zahŕňa splátkový predaj a aj poskytovanie úverov nebankovým spôsobom, by mal v tomto roku rásť. Ako povedal analytik Home Creditu Michal Kozub, po krízovom roku 2009 ľudia znova získali finančnú istotu. "Predpokladáme pozitívny vývoj s tým, že rast bude v jednotkách percent. Návrat k predkrízovým hodnotám bude ešte nejaký čas trvať," skonštatoval Kozub. Keďže medziročne stúpa počet nových klientov najmä v oblasti pôžičiek a splátkový systém si udržiava svoju pozíciu, spoločnosť Consumer Finance Holding (CFH) predpokladá, že si v tomto roku minimálne udrží svoj podiel na slovenskom trhu.
Firma Home Credit Slovakia požičala v minulom roku slovenským domácnostiam 111 mil. eur pri medziročnom náraste o 9 %. Dôvodom rastu bolo podľa Kozuba efektívne riadenie rizika, teda sprísnenie podmienok pre poskytnutie úveru, ďalej to bolo zníženie prevádzkových nákladov a aspoň čiastočné oživenie ekonomiky. Oživenie sa podľa Kozuba prejavilo pri väčšine typov úverov, najvýraznejšie však pri kreditných kartách a hotovostných úveroch. Firma CFH vlani požičala svojim klientom približne 237 mil. eur, čo je síce viac, ako mala Home Credit, avšak pri medziročnom poklese o 4,5 %.
To, ako sa darí trhu spotrebiteľského financovania, záleží aj od ekonomického vývoja. Nezamestnanosť už nerastie a mala by podľa Kozuba klesať, a preto pozvoľna klesá riziko a zákazníci si budú zaobstarávať tovar, ktorého nákup počas krízy odkladali. "Avšak nezamestnanosť sa bude znižovať veľmi pomaly a ľudia budú vo výdavkoch aj naďalej skôr obozretní. Dopyt bude ovplyvňovať aj zníženie miezd a zvýšenie cien potravín, ktoré pravdepodobne príde," uviedol Kozub. No aj napriek tomu je ohľadom budúceho vývoja trhu optimistický.
Podľa odhadov Home Credit sa v roku 2011 bude trh s úverovými produktmi vyvíjať v prospech modernejších foriem financovania a nových predajných kanálov, hlavne internetu. V internete vidí vysoký potenciál rastu aj firma CFH. Koncom minulého roka sa predseda predstavenstva CFH Jaroslav Kiska vyjadril, že katalógový nákup pomaly zaniká, a preto posilnili pozíciu značky Triangel aj na internete - rozhodli sa zainvestovať do internetového obchodu.
Podľa Home Creditu porastie význam hotovostných pôžičiek, rozvíjať sa budú aj platby kreditnými kartami, ktoré nie sú iba platobným nástrojom, ale vďaka rôznym vernostným programom dokážu nákupy aj zlacniť. Konzervatívni zákazníci zostanú pri klasickom splátkovom predaji, ktorého fungovanie už dobre poznajú.
Spoločnosť Home Credit Slovakia vznikla v roku 1999. Ponúka širokú škálu úverových produktov, a to pôžičky na mieste predaja, hotovostné pôžičky, auto úvery, kreditné karty a revolvingové pôžičky. Je súčasťou Home Credit Group, ktorá pôsobí v strednej a východnej Európe a Ázii a táto skupina je zase súčasťou finančnej a investičnej skupiny PPF. Podľa odhadu firmy predstavoval za rok 2010 jej podiel na trhu spotrebiteľského nebankového financovania zhruba 19 %.
Consumer Finance Holding je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou VÚB banky, ktorá patrí do medzinárodnej bankovej skupiny Intesa Sanpaolo. Consumer Finance Holding bol založený v roku 2005 s cieľom vykonávať správu nad skupinou finančných spoločností poskytujúcich spotrebiteľské úvery nebankovým spôsobom, splátkový a katalógový predaj a lízing ojazdených áut. Vznikol zlúčením spoločností Quatro, TatraCredit, Q-Car, Q-Broker, Slovenská požičovňa a Slovenské kreditné karty. V súčasnosti je správcom šiestich divízií, a to Quatro, Triangel, QuatroCar, Slovenské kreditné karty, Slovenská požičovňa a HypoPôžička. V roku 2010 predstavoval trhový podiel CFH medzi nebankovými finančnými subjektmi zhruba 60 %.
Zdroj: SITA,
Tweet
