Neisté reklamácie letenky

Autor: redakcia
03.09.2009 (13:15)

S krachom leteckej spoločnosti Sky Europe sa objavili aj problémy jej zákazníkov, ktorí síce za letenky zaplatili vopred, ale napokon neleteli. Teraz chcú svoje peniaze späť. Majú šancu?

Klienti, ktorí za letenku zaplatili v hotovosti veľké šance na úspech, že uvidia svoje peniaze nemajú. Musia čakať na výsledok konkurzu skrachovanej firmy. Keďže tá nemala veľký majetok z konkurznej podstaty sa zákazníkom asi veľa prostriedkov neujde. Lepšie sú na tom tí zákazníci Sky Europe, ktorí platili za lístok kreditnou alebo debetnou kartou. Podľa hovorcov bánk, ktorých server www.banky.sk oslovil majú akú takú šancu na úspech.

V prvom rade musia podať oficiálnu reklamáciu v banke, ktorej kartu využili na platbu. Spolu s reklamáciou je potrebné predložiť aj letenku alebo doklad o jej zaplatení. Kto ju stratil má smolu. Reklamáciu je bežne potrebné podať najneskôr do 120 dní od termínu plánovaného odletu. Ale v Slovenskej sporiteľni si ju už teraz môžu uplatniť všetci, bez ohľadu na to, kedy sa mal let uskutočniť. V Tatra banke je možné reklamáciu nahlásiť aj cez call centrum Dialog, ale klienti budú musieť požadované doklady zaslať dodatočne. Šance na úspešné vybavenie reklamácie sú podľa hovorcov bánk veľké. „V prípade, že klientova reklamácie je oprávnená, je veľká pravdepodobnosť, že banka prijímateľa mu reklamáciu uzná,“ tvrdí Boris Gandel z Tatra banky. Opatrnejší je Štefan Frimmer zo Slovenskej sporiteľne, ktorý hovorí, že kartové transakcie sú chránené medzinárodnými dohovormi kartových spoločností s bankami. Tie umožňujú žiadať o vrátenie peňazí pri neposkytnutí služby, ale úspešnosť reklamácie nie je možné určiť, pokiaľ nie je reklamačný proces ukončený.
Na jeho ukončenie si však klient počká. Podľa Š.Frimmera keďže spoločnosť SkyEurope využívala služby zahraničnej banky, posudzujú sa tieto reklamácie ako zahraničné a ich lehota na riešenie je dlhšia. Termín riešenia pri zahraničnej reklamácií je v rozmedzí od 45 do 180 dní od podania. Pol ročnú čakaciu dobu potvrdzuje aj Alena Walterová z VÚB banky.

Hoci od krachu firmy Sky Europe uplynulo len niekoľko dní na Slovenskú sporiteľňu sa obrátilo so žiadosťou o reklamáciu približne 200 klientov. Podobné číslo uvádza aj B. Gandel z Tatra banky. Keďže predaných leteniek je viac ako 200 tisíc možno čakať, že nespokojných klientov bude pribúdať.