Nie všetky energofirmy dodržali štandardy kvality, zákazníkom musia vrátiť 368-tisíc eur

11.05.2021 (18:20)

Najviac za nedodržiavanie pravidiel musia zaplatiť elektroenergetici. Odberateľom za nekvalitné služby majú vrátiť 326-tisíc eur.

Nie všetky energetické firmy poskytujú svojim zákazníkom kvalitné služby. Aj v minulom roku niektoré nedodržali štandardy kvality a museli tak vyplatiť svojim zákazníkom kompenzačné platby v celkovej výške 368-tisíc eur. Oproti predchádzajúcemu roku však ide o zlepšenie, keďže energetické a vodárenské firmy vyplatili na kompenzačných platbách o necelých 180-tisíc eur menej ako rok predtým.

„Za minulý rok môžeme konštatovať, že regulované subjekty venovali, pri porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, dostatočnú pozornosť nielen dodržiavaniu, sledovaniu a vyhodnocovaniu štandardov kvality, ale aj zodpovedne pristupovali k predkladaniu vyhodnotení úradu,“ informoval hovorca Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Radoslav Igaz.

Najviac za nedodržiavanie pravidiel musia zaplatiť elektroenergetici. Odberateľom za nekvalitné služby majú vrátiť 326-tisíc eur. Pri elektroenergetikoch nedodržiavali štandardy kvality najmä regionálne distribučné spoločnosti, čiže firmy, ktoré dopravujú k spotrebiteľom elektrinu. Tie museli na kompenzačných platbách zaplatiť až 312-tisíc eur. Regionálne distribučky najčastejšie porušili štandardy kvality tým, že neobnovili distribúciu elektriny po poruche v určenej lehote, neoznámili plánované prerušenie distribúcie, respektíve nedodržali termín plánovaného prerušenia distribúcie elektriny.

Plynárenské firmy vrátia odberateľom za nedodržanie štandardov kvality približne 21-tisíc eur, teplárenské necelých 20-tisíc eur a spoločnosti pôsobiace vo vodárenstve 190 eur.

„Odberatelia sú, pochopiteľne, veľmi senzitívni voči všetkým aspektom kvality služieb v oblasti energetiky, citlivo vnímajú rýchlosť, akou sú napĺňané ich požiadavky a potreby tzv. komerčnej kvality a tiež spoľahlivosť, čiže kontinuitu dodávok. Kvalitu služieb a dodávok v tejto oblasti preto považujeme za mimoriadne dôležitý faktor,“ uviedol po vyhodnotení štandardov kvality predseda ÚRSO Andrej Juris.

Štandardy kvality sa zameriavajú na ochranu koncových odberateľov. Predstavujú súbor pravidiel a postupov, ktoré musí dodávateľ dodržiavať, aby odberateľ za cenu, ktorú platí za energie, dostal primeranú kvalitu. V prípade akýchkoľvek pochybností o dodržiavaní štandardov kvality má spotrebiteľ právo obrátiť sa na svojho dodávateľa, s ktorým má uzatvorenú zmluvu o dodávke. Dodávateľ je povinný vykonať záznam a urobiť nápravu. Povinné sledovanie dodržiavania štandardov kvality zaviedol regulačný úrad od roku 2009.
 
Zdroj: SITA, Foto: Ivan Sedlák