Niektorým eshopom sa radšej vyhnite
15.01.2024 (12:30)
Rastúci záujem o nákupy na internete využívajú aj e-shopy, ktoré nemajú príliš dobrú reputáciu a spoliehajú sa na to, že si spotrebitelia neoveria zákaznícke recenzie. Toto býva častým problémom.
Pred nákupom si eshop preverte
„Dôrazne odporúčame, aby si spotrebitelia pred každým nákupom, najmä na internete, riadne preverili predávajúceho a predišli tak zbytočným komplikáciám,“ radí Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Inými slovami, aby si prečítali recenzie a skúsenosti, ktoré s daným eshopom mali ľudia, ktorí v ňom už nakúpili. V prípade, že sú recenzie negatívne, eshopu sa radšej vyhnite. Pokiaľ e-shop nie je známy a recenzie nie je možné dohľadať, je dôležité zvážiť riziká, ktoré môže nákup priniesť a výhody, ktoré môže spotrebiteľ dostať, napríklad v podobe lepšej ceny.Nekomunikovanie je základom problémov
Spotrebiteľské recenzie veľa napovedia o obchodníkovi. Zistíte z nich aj to, či a ako obchodník rieši vzniknuté problémy. V prípade nákupov cez internet môže vzniknúť množstvo problémov, ktoré je potrebné s predávajúcim riešiť, od dodania (zmena termínu, chybná adresa či problémy s doručením), cez kvalitu dodaného tovaru (iný tovar, menej kvalitný ako spotrebiteľ podľa popisu a fotografií predpokladal), až po reklamácie vád, ktoré sa na veci prejavia v záručnej dobe.- Ako spoznať rizikový eshop
- Ochrana spotrebiteľa a reklamácie pri nákupoch zo zahraničia
- Podvodné eshopy lákajú na rýchle dodacie lehoty. Ako ich spoznáte?
- Banky varujú: Toto sú najčastejšie triky internetových podvodníkov!
Na Slovensku zoznam nepoctivých predajcov zverejňuje Slovenská obchodná inšpekcia. Recenzie spotrebiteľov sú zas dostupné napríklad na Heureka.sk.
Najmä pri anonymných e-shopoch sa spotrebiteľ musí pripraviť na to, že pri akomkoľvek probléme narazí na ďalší problém a tým je vymáhateľnosť práva. Pri anonymných eshopoch spravidla nie je známy ani štát, v ktorom obchodník sídli. V takom prípade je síce možné brániť sa súdnou cestou, avšak s ohľadom na náklady a samotnú vymáhateľnosť práva voči neznámej osobe je šanca na úspech minimálna. Pokiaľ e-shop nekomunikuje, ale sídli v EÚ, je možné sa obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum a samotná vymáhateľnosť práva je oveľa vyššia. Stopercentnú úspešnosť vymáhania práva, bohužiaľ, nie je možné zaručiť pri žiadnom e-shope, avšak v prípade nákupu na overených e-shopoch je pravdepodobnosť oveľa vyššia. Spotrebitelia tak samotnou kontrolou môžu predísť zbytočným problémom.
Keď e-shop nekomunikuje
Čo robiť v prípade, keď e-shop nekomunikuje? „Spotrebitelia sa v prípade problémov s e-shopom môžu pokúsiť o alternatívne riešenie sporu. Návrh na začatie tohto konania budú adresovať príslušnému orgánu, ktorý rokovanie sprostredkuje. V prípade nákupu spotrebného tovaru prostredníctvom internetu je takýmto orgánom Slovenská obchodná inšpekcia. Ak ani tu spotrebitelia neuspejú, neostáva im iné, ako svoj nárok uplatniť na súde,“ uzatvára riaditeľka dTestu.Zdroj: dTest, Foto: Shopify Partners, Burst.shopify.com
Tweet
