Od decembra by sa mal pohľad klienta na služby bánk zjednodušiť
28.10.2009 (13:00)Ochranu klientov bánk a vyššiu informovanosť by mal priniesť zákon o platobných službách, ktorý by mal byť na Slovensku účinný od 1. decembra. Od 1. novembra bude platný nový záväzný postup pre všetky banky pri presune bežného účtu klienta z jednej banky do druhej
Od decembra tohto roka by sa mal pohľad klienta na služby bánk zjednodušiť a mal by sa cítiť komfortnejšie pri spravovaní svojich peňazí. Ako ďalej informovala členka predstavenstva VÚB banky Elena Kohútiková, ochranu klientov bánk a vyššiu informovanosť by mal priniesť zákon o platobných službách, ktorý by mal byť na Slovensku účinný od 1. decembra tohto roka s prechodným obdobím na tri mesiace. Zjednotia sa tak postupy bánk v rámci Európskej únie. Zmeny sa týkajú vedenia bežných účtov, výpisov, poplatkov, platobných služieb, transakcií platobnými kartami a inkás.
Podľa návrhu zákona je banka povinná poskytnúť fyzickej osobe raz mesačne bezplatný výpis z účtu. "Nie je však dané, že výpis musí byť zaslaný bezplatne poštou na adresu klienta. Niektoré banky teda môžu zvoliť bezplatný výpis len elektronicky alebo na požiadanie na pobočke," skonštatovala Kohútiková. Banky ďalej budú musieť vrátiť klientovi pomernú časť poplatku pri zrušení účtu, taktiež budú musieť zrušiť spoplatňovanie transakcií dvoma poplatkami. "Stávalo sa totiž, že klient, ktorý napríklad vybral peniaze z bankomatu konkurenčnej banky, tak okrem poplatku s tým spojeným zaplatil aj tzv. účtovnú položku," pokračovala Kohútiková. Z nového návrhu zákona o platobných službách vyplýva, že zákon umožňuje klientom našich bánk používať inkaso aj iným spôsobom ako doteraz. Súhlas k inkasu môže od platiteľa okrem banky platiteľa dostať aj príjemca alebo banka
V rámci platobných kariet fyzická osoba zodpovedá za škodu, ktorá vznikla použitím karty pri neautorizovanej transakcii a kvôli nedbanlivosti klienta len do výšky 100 eur. Neplatí to však v prípadoch podvodného konania klienta, či jeho úmyselného neplnenia povinností. V prípade zrušenia karty má klient nárok na vrátenie alikvotnej časti ročného poplatku za vydanie alebo obnovu karty, taktiež sa budú musieť zrušiť poplatky súvisiace so zablokovaním platobnej karty. Lehota na reklamovanie transakcie kartou je 13 mesiacov.
Od 1. novembra tohto roka bude platný nový záväzný postup pre všetky banky pri presune bežného účtu klienta z jednej banky do druhej, tzv. switching code. Koncepciu jednotného postupu bánk pri presune účtu schválila Slovenská banková asociácia ešte koncom minulého roka. Základom koncepcie jednotných pravidiel je presun existujúcich trvalých príkazov a súhlasov inkás z bežného účtu fyzickej osoby vedeného v pôvodnej banke na iný bežný účet tej istej fyzickej osoby v inej banke. Podľa riaditeľky odboru produktový manažment VÚB banky Ľubice Foltánovej stačí vypísať žiadosť o presun účtu klienta, ktorá musí byť úradne overená, následne si otvorí účet v novej banke. Banky zabezpečia preloženie všetkých platieb klienta zo starého účtu na nový. Stará banka potom zruší klientovi účet, ale len v prípade, že má klient u nej vysporiadané všetky záväzky.
Zdroj: SITA, Foto: flickr.com
Tweet
