Online banky potrebujú za lacné služby aktivitu na účtoch
05.12.2014 (12:45)
V bankovníctve prichádza doba keď sa klienti budú rozhodovať či živiť viac účtov v rôznych bankách alebo si zvolia jeden v online či kamennej banke a začnú ho naplno využívať.
V susednom Česku sa za posledných pár rokov presunulo viac než 1,4 miliónov klientov z veľkých kamenných bánk do menších online ústavov hlavne kvôli nízkym poplatkom. Presun však nebol úplný.
Kým na jednej strane klientov internetových bánk pribudlo, na druhej strane kamenným kolosom ich veľmi neubudlo. To znamená, že ľudia si nechali aj staré účty a nové nevyužívajú veľmi aktívne. Skôr ich majú na sporenie alebo len na prevodové aktivity či kvôli úveru.
Majiteľ webu bankovnipoplatky.com Patrik Nacher vidí dve vysvetlenia pre tento jav.
“Buď banky neposkytujú úplne správné údaje a čísla nejako prikrášľujú z obavy, aby sa nespustila lavína dalších odchodov alebo si klienti otvárajú nové účty a tie staré nerušia, “ tvrdí.
Odborník si navyše myslí, že ľudia síce chcú mať lacné bankové služby a neplatiť zbytočné poplatky, ale na druhej strane stále trocha nedôverujú online bankám či dokážu prežiť bez poplatkov. Preto si nechávajú zadné dvierka v podobe účtu v kamennej banke.
Podľa Nachera sú tieto obavy neopodstatnené. Tvrdí, že byť v zisku sa dá aj bez poplatkov. Nízkonákladové banky sa po začiatočnom rozjazde so stratou dostávajú po rokoch do čierných čísel. Na Slovensku je v tomto roku v zisku mBank, ale online banka Zuno, ktorá vstúpila na trh neskôr, je stále v strate.

- Slováci sa čoraz viac zaujímajú o mobilné bankovníctvo
- Úver cez web dostanete iba v online bankách
- Pozrite si akciové zľavy v bankách
- Porovnajte si úroky na spotrebných úveroch
Aktivita sa oplatí
Na to, aby boli online banky ziskové by mal prispieť aj klient svojou aktivitou na účte. Takzvané mrtvé či spiace účty sú pre internetové banky iba nákladovou položkou. Klient za ne nič neplatí, ale nevykonáva na nich ani pohyby, neplatí kartou, neposiela si naň pravidelne peniaze. Naopak kamenná banka má z takého spiaceho klienta stály príjem aspoň z poplatku za účet.
Byť aktívny so svojim účtom je podľa Nachera zmysluplné pre klienta aj pre banku. „Pre klienta nemá dlhodobo zmysel mať dva alebo viacero účtov v banke. A bezpoplatková banka nemôže donekonečna udržiavať spiace účty,” dodáva.
Podľa neho musí prísť fáza, keď sa klienti po počiatočných testoch online bánk rozhodnú buď z nej odísť a vrátiť sa len k účtu v kamennej banke alebo ho naplno využívať a zrušiť svoj účet v starej banke.
Foto: Banky.sk
Tweet
