Pätina slovenských žiakov vo finančnej gramotnosti zaostáva. Zmeniť to môže niekoľko jednoduchých odporúčaní

19.09.2025 (14:00)

Podľa posledného realizovaného testovania finančnej gramotnosti slovenských 15-ročných žiakov a žiačok v rámci medzinárodnej štúdie OECD PISA, na tom nie sú naši školáci práve najlepšie.


Výsledky ukázali, že viac ako pätina (21 %) z nich nedosahuje ani základnú úroveň finančnej gramotnosti a ich celkové skóre je pod priemerom krajín OECD. Podľa odborníkov je pritom kľúčové budovať zdravé finančné návyky už od detstva. Stačí, ak rodičia a učitelia naučia deti niekoľko jednoduchých odporúčaní, vďaka ktorým darované peniaze, či ušetrené z vreckového, nemusia len ležať v prasiatku, ale môžu rásť.

Naše výsledky v porovnaní s ostatnými krajinami poukazujú na dvojaký problém. Nielenže máme v rizikovej skupine viac žiakov ako je priemer krajín OECD (21,2 % oproti 14,7 %), zároveň žiakov, ktorí majú nadpriemerné znalosti v oblasti finančnej gramotnosti, je u nás len 7,2 % v porovnaní s priemerom 10,5 %. Tieto čísla potvrdzujú, že je najvyšší čas začať budovať finančné zručnosti systematicky, už od školských lavíc.

Čo sa v mladosti naučíš...

„Osvojenie si základných princípov narábania s peniazmi môže dať deťom do života vedomosti, ktoré sú rovnako dôležité ako násobilka. Moderná finančná výchova by mala stáť na niekoľkých jednoduchých pravidlách, pričom je dôležité rozprávať sa o téme spravovania, hodnoty a zhodnocovania peňazí. Ak by si aj tieto základy osvojili deti už od školského veku, do dospelosti by vstupovali s väčšou finančnou istotou a menším strachom z budúcnosti. Investovanie by prestalo byť záhadou a stalo by sa prirodzenou súčasťou ich života,“ hovorí Radko Rozum, šéf produktov a podpory predaja v spoločnosti 365.invest.
  • Odporúča sa dať peniazom cieľ. Naučiť sa porozumieť hodnote peňazí, pracovať s rozpočtom, sledovať výdavky a zamýšľať sa nad nákupom. Rozlišovať medzi krátkodobou túžbou (nová hračka) a dlhodobým cieľom (sporenie na vysokú školu). Peniaze odložené s jasným cieľom sa míňajú ťažšie.
     
  • Vysvetlite deťom, ako funguje inflácia, že peniaze schované v prasiatku alebo na bežnom účte pomaly strácajú hodnotu. Je dôležité deťom objasniť, že hodnota peňazí sa v čase môže meniť a nechať ich ležať znamená prerábať.
     
  • Spoznať silu času a zloženého úročenia. Čas je najväčší spojenec a mladí ho majú pred sebou ešte dosť. Je dobré, aby pochopili jeho potenciál v spojení napr. so zloženým úročením. Aj malá, ale včas zainvestovaná suma, má vďaka „úrokom z úrokov“ v dlhodobom horizonte oveľa väčšiu silu ako vyššia suma, ktorú začneme odkladať oveľa neskôr.
     
  • V prípade investovania je dôležité nemať „všetky vajíčka v jednom košíku“. Rozložiť peniaze do viacerých oblastí. Portfólio by malo obsahovať akcie, dlhopisy, ale napríklad aj zrozumiteľné alternatívy ako realitné fondy, ktoré umožňujú podieľať sa na hodnote skutočných nehnuteľností.
     
  • Sila návyku je viac ako veľkosť sumy. Najdôležitejšie je začať a vytvoriť si zvyk. Pravidelne odkladaných 20 € mesačne má v dlhodobom horizonte väčší význam ako čakanie na „správny moment“ s veľkou sumou, ktorý nikdy nemusí prísť.

* Do testovania finančnej gramotnosti v cykle PISA 2018 sa zapojilo spolu 20 krajín. Na Slovensku si finančnú gramotnosť otestovalo 3 400 žiakov vo veku 15 rokov v 357 školách. Celosvetovo to bolo približne 117 000 žiakov.
 
Zdroj: 365.invest: , Foto: RDNE Stock project, pexels.com