Peniaze: Objavil sa nový druh obzvlášť nebezpečného podvodu!

Autor: redakcia
04.12.2025 (09:20)

POZOR! Tentokrát podvodníci od vás nič nechcú! O to je tento podvod nebezpečnejší. Pozrite si, ako funguje a na čo si dať POZOR!

Keďže v médiach sa veľa píše i hovorí o rôznych druhoch podvodov, zrejme viacerí ľudia začali byť obozretní a lepšie sa im darí rozpoznávať podozrivé znaky. Podvodníci využili túto situáciu vo svoj prospech a zmenili svoju taktiku.

Tento podvodný hovor ťažko rozoznáte od podvodu.

Podvod, ktorý upozorňuje na podvod

Podvodníci opäť využívajú telefonickú komunikáciu. Volajú profesionáli s perfektnou slovenčinou, ktorí presne vedia, čo robia. Keď chcete hovor hneď ukončiť, upozornia vás:

"Dávajte si pozor na únik osobných údajov."

"V tomto hovore nesmú zaznieť žiadne vaše citlivé údaje, chráni to zákon."

Zneužijú presne tú bezpečnostnú kampaň, ktorú poznáme z médií.

Ako prebieha telefonát

Zavolá vám údajný „pracovník banky“ a oznámi, že evidujú podozrivú žiadosť o pôžičku na vaše meno. Chce len „overiť“, či ste o ňu žiadali.

Ak mu poviete, že chcete preveriť jeho totožnosť, zopakuje svoje celé meno a nejaké identifikačné číslo. Následne vás vyzve, aby ste si ho overili. Začne citovať zákony o ochrane údajov. Žiada, aby ste mu potvrdili, že ste o žiadnu pôžičku nežiadali, lebo on to musí podľa nejakého paragrafu nahlásiť polícii ako zneužitie vašich údajov.

Zároveň vás upozorňuje, aby ste v žiadnom prípade neskladali telefón: „Prosím, neskladajte telefón, hovor musíme dokončiť, inak bude záznam postúpený polícii.“

Ak odmietnete poskytnúť akékoľvek osobné údaje, údajný „pracovník banky“, hovor ukončí.

V čom je teda trik?

O pár dní by vám volali znova – tentokrát už „akože“ z vašej banky - znova pokus o zneužitie údajov.

Mali by o vás viac informácií, ktoré získali v prvom hovore. Pod zámienkou „zabránime podvodu“ by od vás pýtali autentifikačné údaje. Počas hovoru by vás držali na linke a žiadali, aby ste neskladali telefón.

Cieľom zákazu "zložiť telefón" je izolovať vás. Nechcú, aby ste videli prichádzajúce SMS z vašej skutočnej banky a nechcú, aby ste si to v pokoji overili. Podvodníci vás chcú udržať na linke čo najdlhšie, získavať drobné informácie a budovať si s vami dôveru – veľmi podobne ako obchodníci.

Ako rozpoznať telefonický podvod

Volajú nečakane z banky/polície a vytvárajú pocit urgentnej hrozby („práve teraz vo vašom mene…“).

Trvajú na tom, aby ste neukončili hovor.

Najprv tvrdia, že „nič citlivé nechcú“, ale postupne zisťujú stále viac detailov.

Potom sa pýtajú na osobné údaje alebo vás navigujú k zadaniu kódov, PINov, SMS overovacích kódov, údajov z karty.

Odvolávajú sa na „zákony“, „interné predpisy“ alebo „nahrávku pre políciu“, ale nechcú vám umožniť overenie cez oficiálne kanály.

Nemôžete už veriť ani tomu, čo vidíte na displeji

Podvodníci dokážu skryť svoju identitu a vedia maskovať svoje meno, telefónne číslo, e-mailovú adresu, či webovú adresu (spoofing), aby vás presvedčili, že komunikujete so známym dôveryhodným zdrojom, napríklad s bankou. Podvodník vie hovor uskutočniť tak, že sa na telefóne zobrazí názov banky, pričom telefónne číslo nevidíte žiadne.

Navyše, pomocou AI je čoraz ľahšie naklonovať cudzí hlas v reálnom čase, stačí 30-sekundová nahrávka hlasu. Preto si dávajte si pozor.
 
Foto: pexels.com