Platobnú kartu aj PIN si treba strážiť
Autor: redakcia10.03.2010 (11:00)
Podľa zákona o platobných službách je banka povinná uhradiť klientovi škodu, ktorú mu spôsobil zlodej zneužitou platobnou kartou. Spoluúčasť klienta je len do výšky 100 eur. Lenže dokazovať, že karta bola zneužitá nebude pre klienta ľahké.
Pri narábaní s platobnou kartou treba byť opatrný. Ak ju stratíte a máte na nej zapísaný aj svoj PIN kód je to vaša chyba. PIN kód by ste nemali nosiť ani v peňaženke spolu s kartou, či ho prezrádzať rodine. Banky radia mať pri zadávaní PIN kódu aj klávesnicu prikrytú rukou. Ak nedodržíte tieto zásady obozretnosti banka vám pravdepodobne škodu neuhradí.
„PIN číslo ochranným prvkom známym výlučne držiteľovi karty, použitie platobnej karty so správnym PIN číslom inou ako oprávnenou osobou banka považuje za nedbanlivosť zo strany držiteľa karty, vysvetľuje Eva Sagálová, hovorkyňa Poštovej banky.
Oslovené banky však tvrdia, že klient má právo reklamovať každú transakciu platobnou kartou. Banky každú reklamáciu posudzujú individuálne. Zisťujú napríklad či pri transakcii nenastali technické problémy, či PIN kód nebol zadávaný viac razy. Vtedy je jasnejšie, že karta bola zneužitá cudzou osobou. „Ak páchateľ zadal správny PIN kód na prvý raz, je veľká pravdepodobnosť, že zlodej PIN kód poznal. Vtedy ide o nedodržanie obchodných podmienok,“ uvádza príklad Jana Lukáčova, hovorkyňa Volksbank Slovensko.
Ak platobnú kartu stratíte či vám je odcudzená je dobré to banke nahlásiť čím skôr. Banky ponúkajú možnosť nahlásenia blokácie karty cez telefón počas celých 24 hodín. „Telefonické hlásenie odcudzenia, straty, alebo zneužitia karty je klient následne povinný do 5 dní od nahlásenia potvrdiť na predpísanom tlačive,“ upozorňuje Sagálová.
Výhoda pre poškodeného klienta je v tom, že podľa zákona banky si už za blokáciu karty neúčtujú poplatky ako v minulosti.
Tweet
