Pod vianočný stromček čoraz častejšie dávame finančnú hotovosť

01.12.2023 (18:10)

Slováci plánujú v rámci tohtoročný Vianoc najčastejšie obdarovať svojich blízkych najmä oblečením a kozmetikou, vyjadrila sa tak takmer tretina opýtaných.

Vyplynulo to z prieskumu spoločnosti Partners Group SK a agentúry Focus. Pätina respondentov uviedla, že pod stromček plánujú dať finančnú hotovosť. „Finančná hotovosť ako darček oproti minulému roku poskočila z piateho na tretie miesto,“ hovorí sociológ agentúry Focus Martin Slosiarik.

Náklady na darčeky tvoria približne 40 % z celkových nákladov, s ktorými treba podľa odborníkov na sviatky počítať. „S nemalými nákladmi musia domácnosti rátať aj pri nákupe potravín na sviatočný stôl, na pečenie koláčov, ako aj na vianočnú výzdobu a stromček. Celkový účet za tohtoročné Vianoce sa tak môže vyšplhať na 537 eur. Ten sa môže navýšiť ešte o cestovné náklady, ak pôjdeme cez sviatky za rodinou,“ hovorí odborníčka na osobné financie Linda Valentín zo spoločnosti Partners.

Prieskum Partners ukázal, že Slováci plánujú tento rok na darčeky minúť v priemere 216 eur. No pri odpovediach z pohľadu čistého mesačného príjmu domácností je vidieť v sume plánovanej na nákup darčekov významný rozdiel. Kým domácnosti s čistým príjmom do 800 eur nakúpia darčeky v priemere za 97 eur, domácnosti s čistým príjmom viac ako 2 000 eur plánujú minúť trojnásobne viac, v priemere 297 eur. Necelá desatina opýtaných neplánuje minúť na darčeky ani euro.

Prieskum pre online investičnú platformu Portu zase ukázal, že väčšina ľudí sa plánuje pri nákupe darčekov uskromňovať. S rozpočtom do 200 eur počíta 43,8 % Slovákov, minulý rok ich bolo 55,6 %. Vyššie výdavky na Vianoce očakáva 17,1 % Slovákov. „Predpokladáme, že pod tento vývoj sa výrazne podpísala vysoká inflácia. Pre prudko rastúce ceny bude musieť mnoho ľudí siahnuť hlbšie do vrecka. Tí, ktorí chcú na Vianoce míňať rovnako ako vlani, musia počítať s tým, že za rovnakú sumu kúpia menej vecí alebo budú v horšej kvalite,“ vysvetľuje analytik Portu Marek Malina.

Vplyv zdražovania ukázal aj prieskum Home Credit. To, že sú Slováci citliví na rast cien tovarov a služieb, odzrkadľuje aj ich pomerne časté vyhľadávanie zliav a výpredajov. Dvaja z desiatich nakupujú vianočné darčeky jedine v zľavách a viac ako 80 percent takto aspoň ich časť. Veľkú väčšinu darčekov ľudia plánujú nakúpiť na Slovensku, len 12 percent v zahraničí.
 
Zdroj: SITA, Foto: redakcia