Podvody s cieľom získať citlivé údaje sú čoraz častejšie

29.06.2023 (18:00)

Leto a zhon dovolenkárov je ideálny čas pre podvodníkov na to, aby vyskúšali obozretnosť využitím tzv. phishingu. Útočníci sa pri tomto type podvodu prostredníctvom e-mailu vydávajú za banky, alebo iné inštitúcie, a snažia sa získať citlivé údaje. Odborníci sa zhodujú, že úplná ochrana je nemožná. Avšak vo väčšine prípadov je to o zlyhaní ľudského faktoru.

Banky registrujú vyšší počet falošných e-mailov, ktorých účelom je získanie citlivých informácií klientov a ich následné zneužitie. Pokiaľ klient dostane e-mail s odkazom do internet bankingu, ktorý ho vyzýva na prihlásenie sa alebo na zmenu údajov, v žiadnom prípade naň netreba klikať, či zadávať svoje údaje. Takáto komunikácia je podvodná a stránka len pripomína internet banking, no v skutočnosti ide o falošnú stránku. Treba myslieť na to, že žiadna banka nikdy neposiela klientom e-mail s odkazom do internet bankingu. Nikdy ani telefonicky nepožaduje citlivé údaje ako sú meno, heslo či SMS kódy. Ak klient svoje údaje zadal, je potrebné hneď kontaktovať banku.

Mali by sme si viac dávať pozor na informácie, ktoré o sebe poskytujeme širokej skupine ľudí. Útočníci ako zdroj informácií často využívajú sociálne siete. Užívatelia môžu dostať správu z konta svojho „priateľa“ so žiadosťou o pôžičku. Text môže obsahovať odkaz na fiktívnu stránku, ktorá môže pripomínať napríklad internet banking, kde treba zadať citlivé údaje o karte alebo vykonať prevod.
 
Zdroj: SITA, Foto: redakcia