Pri použití platobnej karty mimo menovej únie je lepšie podľa odborníkov zvoliť možnosť v lokálnej mene

29.06.2022 (15:45)

Dynamická konverzia meny, tzv. DCC, môže stáť spotrebiteľa nemalé poplatky.

Začína sa hlavná dovolenková sezóna a Slováci riešia pobyt v zahraničí. Čoraz viacej Slovákov sa spolieha na to, že za hranicami budú využívať platobné karty. Ako však upozorňuje oblastná riaditeľka poradenskej spoločnosti Sophistic Pro finance Katarína Strnadlová, pri výbere hotovosti alebo platbe kartou mimo menovej únie je lepšie zvoliť možnosť v lokálnej mene.

Slováci môžu v cudzine pre neznalosť výrazne preplatiť, a to vtedy, keď si pri výbere z bankomatu zvolili možnosť s konverziou. Ide totiž podľa Strnadlovej o veľmi drahú službu prepočtu platieb na domácu menu platobnej karty, tzv. DCC poplatok (dynamic currency conversion - dynamická konverzia meny). „V prípade, že nechcete prísť o značné financie, voľte pri výbere z bankomatu možnosť bez konverzie. V prípade, že tak neurobíte, a pri všetkých platbách použijete DCC, tak pri výbere tisíc eur môžete prísť až o 150 eur,“ uviedla pre agentúru SITA Strnadlová.

„Vždy, keď využívate svoju platobnú kartu v cudzine, platíte v ich mene. Každá takáto transakcia určitý čas trvá, keďže obchodníkovi musí poslať financie vaša banka. Tá platbu mení konverzným kurzom, ktorý však dopredu nepoznáte a platba sa spracuje neskôr. Niekoľko dní tak presne neviete, koľko ste zaplatili v eurách,“ vysvetľuje Strnadlová. V prípade, že klient využije DCC, platbu prepočíta bankomat. A hoci na jednej strane okamžite vie, koľko eur zaplatí, poplatok za túto službu je podľa Strnadlovej skutočne drahý a treba sa mu radšej vyhnúť.

DCC sa ponúka aj prostredníctvom platobných terminálov. Poplatok za DCC predstavuje podľa Sophisticu 10 až 15 %, pričom platí, že čím je mena volatilnejšia, tým môže byť poplatok vyšší. „Služba DCC by nemala byť na termináli nastavená automaticky a klient by mal mať vždy možnosť voľby. Treba si však dávať pozor, lebo súhlas s využitím DCC je zvýraznený a podnecuje klienta k prijatiu ponuky,“ upozorňuje Poštová banka.

Ak sa chystáte platiť v cudzine bezhotovostne, je rozumné vziať si so sebou podľa Poštovej banky viacero kariet pre prípad, že by ste jednu z nich stratili, zabudli PIN kód, vyčerpali denný limit či zostatok na karte, alebo ju museli zablokovať. Pri bezhotovostných platbách najmä mimo Európy netreba zabúdať na opatrnosť. Napríklad v Indii alebo v Indonézii sa podľa Poštovej banky často vyskytuje skimming, teda podvodná praktika spojená s kopírovaním platobných kariet.

Pri strate, krádeži či podozrení na zneužitie karty v zahraničí je potrebné podľa rád Poštovej banky okamžite kontaktovať svoju banku a požiadať o jej zablokovanie. Spotrebiteľ tak môže urobiť aj online, no nikdy by sa nemal prihlasovať do svojho internetbankingu vo verejných wifi sieťach na letiskách, námestiach a podobne. Treba na to využiť zabezpečenú sieť alebo vlastné mobilné dáta.
 
Zdroj: SITA, Foto: Ivan Sedlák