Pribúdajú krypto alebo investičné podvody, varujú odborníci

19.09.2022 (18:20)

V prípade, že dobrovoľne niekto prevedie peniaze zo svojho účtu na účet podvodníkov, banka nemá dosah na to, aby mu ich vrátila a musí sa obrátiť na políciu.

Podvodníci sa nie raz snažia vylákať od Slovákov peniaze či rovno prístup k ich účtu. Ako povedal šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne Ján Adamovský, v poslednej dobe vo veľkom pribúdajú krypto alebo investičné podvody. Jedným z podvodov môže byť napríklad reklama parazitujúca na domácej alebo svetovej celebrite chváliacou sa zbohatnutím vďaka investovaniu.

„Ak na ňu klient klikne a registruje sa, podvodníci ho kontaktujú s ponukou na výhodné investovanie,“ konštatuje Adamovský. Problémom je, že po tom, ako sa nechá takto oklamať, sám dobrovoľne prevedie svoje peniaze na rôzne krypto burzy, prípadne mu podvodník pomáha zrealizovať „obchod“ cez vzdialený prístup. „Tieto peniaze však v skutočnosti neprevádza na svoj krypto účet na burze, ale na účet podvodníka,“ vysvetľuje Adamovský.

Napriek tomu, že banka robí maximum na ochranu peňazí svojich klientov, v tomto prípade nemá na ne takmer žiadny dosah. „Ak aj platbu odchytíme ako podozrivú a klient ju potvrdí vo všetkých krokoch, musíme mu povoliť jej zrealizovanie. Okrem toho je pre nás takmer nemožné rozoznať, či si klient posiela peniaze na svoj krypto účet alebo bol zmanipulovaný,“ vysvetľuje Ján Adamovský.

O závažnosti problému finančných podvodov hovorí aj prieskum Poštovej banky. Až 25 % ľudí uviedlo, že sa oni sami alebo ich blízki stali v minulosti obeťou podvodníkov. Obeťami podvodov sú pritom ľudia bez ohľadu na vek a pohlavie, obete finančných podvodov sú aj medzi ľuďmi do 30 rokov. Poštová banka uviedla, že pribúdajú tak podvodné telefonáty, ako aj podvodné komunikácie s cieľom získať prístup k citlivým údajom a peniazom.

Pokiaľ už spotrebiteľ reagoval na podvodnú komunikáciu, je podľa spoločnosti Home Credit najdôležitejšia rýchlosť, teda čo najrýchlejšie kontaktovať poskytovateľa danej služby alebo produktu. „V prípade finančných záležitostí treba teda okamžite kontaktovať danú finančnú inštitúciu a bezpodmienečne sa potom riadiť obdržanými pokynmi. V týchto prípadoch je rýchlosť skutočne kľúčová, pretože v mnohých prípadoch ovplyvňuje samotnú výšku škody spôsobenej podvodníkom,“ radí ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.

Zodpovednosť klienta za platobné transakcie je jasne definovaná v zákonných normách. V prípade, že sa stane obeťou podvodu, pri ktorom klient poruší povinnosti súvisiace s ochranou platobných údajov, je zodpovednosť autorizovaných transakcií plne na strane klienta. V takýchto prípadoch nie je možné podľa Zborovského zo strany finančných inštitúcií preberať za jeho konanie akúkoľvek zodpovednosť.
 
Zdroj: SITA, Foto: Sarah Pflug, Burst.shopify.com