Privátne bankovníctvo ako životný štýl

Autor: Ľudovít Petržala
01.04.2011 (11:45)

Okolo privátneho bankovníctva stále koluje viacero legiend, predsudkov a mnohé informácie sú zahalené oparom neznáma. Čo reálne robí privátny bankár? 

Čo všetko však musí správny privátny bankár zvládať, aké požiadavky a očakávania sú na neho kladené a čo to znamená mať vlastného privátneho bankára, zisťovali pre Vás BANKY.sk.

Základná požiadavka je úplná flexibilita, žiadna banková „prepážka“, ale 24-hodinová dostupnosť, osobný vzťah s klientom, absolútna dôvera a vždy dostatok času. Skvelé vystupovanie na verejnosti a zároveň sa za každým slovom musí skrývať vlastné a kvalitné know-how. Úlohou privátneho bankára je stať sa čímkoľvek, ak o to požiada zákazník. Bankári sú okrem iného odborníkmi na investovanie, cenné papiere, komoditné trhy, ale aj psychológiu, morálku, vyjednávanie alebo etiketu.

V podstate každá banka má privátne oddelenie. Na Slovensku sa najväčšou zákazníckou základňou môže pochváliť Tatra banka. Peter Bobik, riaditeľ odboru privátneho bankovníctva Tatra banky, hovorí, že v súčasnosti majú vyše 3000 klientov a spravujú majetok v hodnote 1,5 miliard eur. Ich investičné portfólio obsahuje približne 2000 možností, kam môžu klienti investovať. Tiež ponúkajú komplexnú starostlivosť (nákup, poistenie, uschovanie) pri kúpe zlatých tehličiek alebo mincí. Ich klient musí na účte disponovať sumou väčšou ako 400 tisíc eur.

Raymond Kopka, riaditeľ privátneho bankovníctva UniCredit Bank, zasa upozorňuje, že hitom posledných rokov sa stáva aj „art banking“, čiže investovanie do umenia. V tomto UniCredit Bank ponúka aj spoluprácu so slovenskou aukčnou sieňou Soga alebo cez taliansku matku aj svetové siene Christie’s a Sotheby’s. Koncom minulého roka zasa rozšírili produkt o platobnú kartu VISA Infinite. Dvere do privátneho bankovníctva v UniCredit banke sa vám otvoria, ak disponujete sumou minimálne 300 tisíc eur.

ČSOB má jednu z najnižších hraníc pre privátnych klientov, a tá je na úrovni 200 tisíc eur. Ich služby taktiež pozostávajú z investičných služieb, kde podľa Miroslava Paulena, riaditeľa divízie privárneho bankovníctva ČSOB, rastie význam AUM – asset under management, čiže riadenie dlhových cenných papierov, akcií, certifikátov, komodít a úverov. Druhou stranou mince sú zasa „lifestyleové“ služby, kde ako príklad uvádza organizovanie eventov alebo riešenie každodenných problémov. Paulen tiež spomína aj časté problémy, ktoré privátny bankár musí riešiť. Stretol sa s prípadom, keď klient okolo polnoci volal svojmu privátnemu bankárovi, že je na benzínovej pumpe a nefunguje mu platobná karta. Privátny bankár samozrejme prišiel osobne a situáciu vyriešil. Časté sú aj požiadavky na zabezpečenie masáže, kaderníčky alebo vybavenie problému v elektrárňach. Všetky tieto úlohy sa v privátnom bankovníctve označujú ako tzv. Concierge služby, kedy sa bankár musí stotožniť so životom klienta a prezentovať sa ako dobrý golfový hráč, znalec koňakov a cigár alebo zdatný tenista a organizátor eventov.

Banka, ktorá sa sústreďuje predovšetkým na privátnu klientelu, je J&T BANKA. Jej slovenská pobočka spravuje klientske aktíva o objeme vyše 600 miliónov eur. A zo 7 tisíc klientov je približne 500 privátnych. Ak však chcete mať súkromný účet v J&T, tak budete potreba 300 tisíc eur, pričom ako informoval šéf privátneho bankovníctva Andrej Zaťko, efektívna správa majetku je od 1 milióna eur.

Podľa viacerých odborníkov sú služby privátneho bankovníctva na Slovensku jedným z najdynamickejších odvetví. To potvrdzuje aj fakt, že v posledných rokoch je zaznamenaný nárast klientov a pomaly sa ich počet zrovnáva s európskym štandardom, kde počet takýchto osôb je v rozmedzí 2 – 3 percent. Dodávajú, že privátne bankovníctvo nemôže bankár brať len ako prácu, ale predovšetkým ako životný štýl. Inak čoskoro vyhorí a práca ho pohltí.

Zdroj: J&T, Tatra banka, UniCredit, ČSOB, Foto: flickr.com