Revolut odhalil, cez aké aplikácie najčastejšie prichádza k podvodom. Dajte si na ne pozor!

Autor: redakčne upravené
22.04.2025 (14:00)

Revolut, globálny fintech s viac ako 50 miliónmi zákazníkov, zverejnil report o bezpečnosti spotrebiteľov a finančnej kriminalite, ktorý odhaľuje rýchlo sa vyvíjajúce taktiky podvodníkov.

Report zdôrazňuje, že zločinci sa pri zneužívaní obetí čoraz častejšie obracajú na služby šifrovaných chatov, pričom podiel podvodov pochádzajúcich z aplikácií WhatsApp a Telegram v druhej polovici roku 2024 prudko vzrástol. Napriek tomuto posunu pripadá na platformy spoločnosti Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) spolu 54 % všetkých podvodov nahlásených spoločnosti Revolut po celom svete, čo znamená, že Meta si túto pozíciu udržala už tretie sledované obdobie po sebe. Slovenské štatistiky potvrdzujú celosvetové údaje, kde rovnaké percento (54 %) podvodov nahlásených slovenskými klientmi pochádza z týchto zdrojov.

Revolut pristupuje k týmto podvodom a rizikám veľmi vážne a v roku 2024 zabránil potenciálnym podvodom na svojich zákazníkoch v hodnote viac ako 700 miliónov eur. Spoločnosť neustále zlepšuje bezpečnostné prvky, tento rok spustila volanie v aplikácii, ktoré pomáha zákazníkom rýchlo odhaliť podvody s vydávaním sa za niekoho iného, ​​a zároveň zaviedla systémy detekcie podvodov pomocou umelej inteligencie, limity transakcií, požiadavky na biometrické overovanie a odkazuje na vzdelávacie zdroje, ktoré pomáhajú používateľom dostať sa k informáciám o potenciálnych rizikách. Samotné finančné inštitúcie však nedokážu bojovať proti obrovskému množstvu podvodov, ku ktorým dochádza na platformách sociálnych sieti. Kľúčové zistenia najnovšieho reportu spoločnosti Revolut zdôrazňujú:
  • Podvody pochádzajúce z aplikácií WhatsApp a Telegram v súčasnosti predstavujú viac ako tretinu nahlásených podvodov (39 %), keďže zločinci stále častejšie využívajú šifrované komunikačné služby na podvádzanie svojich obetí. Používatelia sú presvedčení, že tieto platformy sú bezpečné, ale počet prípadov pochádzajúcich z Telegramu sa v druhej polovici roka zvýšil o neuveriteľných 121 %, zatiaľ čo počet prípadov na WhatsAppe vzrástol o podobne znepokojujúcich 67 %.
     
  • Meta zostáva najväčším zdrojom podvodov - Napriek rastu v iných oblastiach predstavujú platformy Meta viac ako polovicu (54 %) podvodov nahlásených spoločnosti Revolut v celosvetovom meradle v 2. polroku 2024.
     
  • Podvody pri nákupe naďalej dominujú, pričom podvody so vstupenkami sa zameriavajú na mladšie generácie - Napriek neustále sa meniacej povahe podvodov zostáva výskyt podvodov pri nákupe konštantný. V druhej polovici roku 2024 bol zaznamenaný znepokojujúci trend v oblasti podvodov so vstupenkami, keď sa páchatelia zamerali najmä na osoby vo veku 17-24 rokov a 25-34 rokov (36 %, resp. 38 %).
Woody Malouf, vedúci oddelenia finančnej kriminality v spoločnosti Revolut, uviedol: "Podvodníci rýchlo prispôsobujú svoje taktiky a stále častejšie využívajú údajne bezpečné aplikácie pre šifrované správy, ako sú WhatsApp a Telegram. Napriek opakovaným výzvam spoločnosti Revolut a ďalších finančných inštitúcií však platformy sociálnych sieti neriešia podvody, ktoré sužujú ich používateľov, a ich nečinnosť je nielen nedbanlivá, ale priamo napomáha finančnej kriminalite. Potrebujeme okamžité a rozhodné kroky, nie prázdne sľuby."

Revolut požaduje viac ako reaktívne opatrenia; presadzuje proaktívny zásah vrátane prísnejších overovacích procesov pre inzerentov a tvorcov obsahu, dôkladného monitorovania riadeného umelou inteligenciou a bezproblémovej spolupráce s finančnými inštitúciami a orgánmi činnými v trestnom konaní. Okrem toho Revolut naďalej presadzuje záväzky spoločností pôsobiacich v oblasti sociálnych sieti, aby sa podieľali na odškodnení obetí podvodov, ktoré vznikli na ich platformách. Súčasný stav zostáva neprijateľný.
 
Zdroj: Revolut, Foto: Matthew Henry, Burst.shopify.com