Ropa je najväčšou obeťou boomu elektromobility

27.07.2023 (17:00)

Svetové ekonomické fórum odhaduje, že prechod na elektrické vozidlá, vrátane dvoj a trojkolky, osobné autá, komerčné dodávky a autobusy, zníži dopyt po rope do roku 2025 o 2,5 milióna barelov denne.

BP hovorí, že denný dopyt po rope môže klesnúť z približne 100 mil. barelov na 20 – 75 Mb v závislosti od toho, akým tempom sa presadia elektromobily.

Priemerný osobný automobil so spaľovacím motorom spotrebuje 10 barelov ropy ročne. Od začiatku 2020 predali ôsmi najväčší výrobcovia elektromobilov na svete celkovo 8,3 milióna batériových elektrických áut. To zodpovedá približne 0,2 % celkového dopytu po rope za posledných 13 kvartálov. Kým toto zníženie dopytu zatiaľ nie je významné, investori by sa mali mať podľa akciového stratéga Saxo Bank Petra Garnryho na pozore a sledovať vývoj v predaji elektrických vozidiel.

Napríklad tradičný výrobca Volvo predal podľa nedávno zverejnených údajov v poslednom štvrťroku celosvetovo o 16,8 % menej áut so spaľovacím motorom, zatiaľ čo objem elektrických vozidiel vzrástol medziročne o 24,8 %. Automobilky Tesla a BYD predali v druhom štvrťroku rekordný počet batériových vozidiel, kedy Tesla dodala vyše 466 tis. a BYD 352 tis., čo je medziročný nárast o 83 % a 95 %. „Poprední výrobcovia elektromobilov hlásia za prvé tri mesiace roka priemerný nárast až o 48%. Potvrdzuje to fakt, že spaľovacie motory už dosiahli svoj vrchol a ich pokles bude v nasledujúcich rokoch nepretržite pokračovať,“ hovorí Peter Garnry zo Saxo Bank. Dodáva, že problémom nateraz zostáva nákladná doprava, ktorá je veľkým používateľom nafty, a v tomto prípade bude trvať dlhšie, kým v osvojení nových technológií tento sektor dobehne ostatné.

Za impozantnými číslami Tesla a BYD stojí agresívna cenová stratégia. „Otázkou zostáva, do akej miery ovplyvní vyšší objem predaja za nízke ceny hrubé a prevádzkové marže. Ceny uhličitanu lítneho, nevyhnutného na výrobu lítium-iónových vozidiel stúpli za posledné tri mesiace o tretinu, čo definitívne ukončilo obdobie zlacňovania tejto suroviny,“ dodáva P. Garnry.
 
Zdroj: Saxo Bank, Foto: Ivan Sedlák