RRZ sa stotožňuje s vládou, že vyrovnaný rozpočet s navrhnutou štruktúrou nie je vhodné prijať
Predložený návrh štátneho rozpočtu formálne podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) napĺňa požiadavku dlhovej brzdy, no vyrovnané hospodárenie rezort financií dosiahol extrémnym znížením investícií a osobných a prevádzkových výdavkov, ktoré by podľa samotnej vlády ohrozilo fungovanie základných úloh štátu. Rada sa stotožňuje s vládou, že vyrovnaný rozpočet s takto navrhnutou štruktúrou nie je vhodné prijať a považuje ho aj z pohľadu jeho implementácie za nerealistický.
Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2026 je v zásadnej miere ovplyvnený požiadavkami vyplývajúcimi z tzv. dlhovej brzdy. Úroveň hrubého dlhu verejnej správy presahuje horný limit dlhovej brzdy a platné sankcie nedovoľujú vláde predložiť návrh rozpočtu s deficitom. Hospodárenie verejnej správy tak museli navrhnúť ako vyrovnané alebo prebytkové.
Napriek tomu, že úradnícka vláda nemá vyslovenú dôveru parlamentom, má podľa rozpočtovej rady plné kompetencie predstavovať opatrenia a schvaľovať legislatívne návrhy na vláde, ktoré sú nevyhnutné pre prípravu rozpočtu. „Z tohto pohľadu sa javí spôsob zostavenia rozpočtu nerealistickými plošnými opatreniami len v úzkej časti výdavkov s argumentom nemožnosti pripravovať legislatívne opatrenia za veľmi zjednodušenú a analyticky nepodloženú úvahu v snahe len čisto formálne naplniť požiadavku ústavného zákona,“ uvádza RRZ.
Zákon o štátnom rozpočte je podľa rady jedným z najdôležitejších zákonov a vláda je povinná pripravovať jeho návrh v súlade s ústavou a jej cieľmi. To znamená vyvinutie čo najväčšej snahy o predstavenie alebo prijatie realistických opatrení vedúcich k naplneniu rozpočtových cieľov. Rada na druhej strane vníma, že vláda by na schválenie legislatívnych zmien zabezpečujúcich vyrovnaný rozpočet potrebovala spoluprácu parlamentu, ktorý rovnako hlasuje aj zákone o štátnom rozpočte. „Zároveň je možné očakávať, že vláda nemá ani politický mandát schváliť rozpočet, v ktorom sama konštatuje, že ohrozuje fungovanie základných funkcií štátu,“ informuje rada.
Je vysoká pravdepodobnosť, že po vzniku novej vlády sa spustí výnimka z povinnosti uplatňovania sankcie vyrovnaného rozpočtu. Napriek tomu sa rada domnieva, že návrh rozpočtu alebo iný sprievodný dokument by mal obsahovať informáciu o takom mixe opatrení na strane príjmov a výdavkov, vrátane prípadnej úpravy konkrétnych daní a výdavkov, ktoré by viedli k dosiahnutiu vyrovnaného rozpočtu čo možno najrealistickejším spôsobom. „Absencia tejto informácie je z pohľadu rady zásadným nedostatkom predložených rozpočtových dokumentov,“ upozorňuje RRZ.
Aktuálna vysoká úroveň štátneho dlhu je podľa rady dôsledkom nie len kumulácie šokov v ekonomike, ale aj neskorého skompletizovania rámca fiškálnych pravidiel, ktoré nemotivovali vlády využiť dobré časy v ekonomike pred vypuknutím pandémie na dostatočné zníženie dlhu. Modernizácia ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti by tak mala vyžadovať namiesto okamžitej prudkej konsolidácie viacročné postupné trvalé zlepšovanie stavu verejných financií, čím by došlo k zosúladeniu s existujúcimi výdavkovými limitmi. Rada preto negatívne vnímala nedávne odsunutie hlasovania v druhom čítaní o takto pripravenej novele zákona rozpočtovej zodpovednosti.
Zdroj: SITA, Foto: Ivan Sedlák
Tweet
