Slovenská online reklama vlani dosiahla nárast o osem percent
Do internetovej reklamy sa vlani preinvestovalo 205 mil. eur. Pod medziročný rast na úrovni osem percent sa výraznejšou mierou podpísal vývoj výdavkov počas druhého polroka.
Počas neho prichádzali reklamné kampane od zadávateľov z oblasti cestovného ruchu a samozrejme intenzívne vianočné kampane. Bezpochyby sa pod navýšené výdavky druhého polroka podpísali aj investície politických strán, ktoré boli spojené so septembrovými parlamentnými voľbami. Informuje o tom Združenie IAB Slovakia.
Najrýchlejšie rástla audio digitálna reklama, a to plus 38 %, stále však tvorí veľmi malý podiel na celkových výdavkoch, len jedno percento. Štandardne medziročne rastie natívna reklama, vlani to bolo o 28 %. „Dôvodom je aj zväčšujúci sa mediálny priestor a dosahovaný zásah na médiách pre mladých, na ktorých natívna reklama prevláda,“ vysvetľuje výkonná riaditeľka IAB Slovakia Daša Karpelová. Riadková inzercia takisto dosahuje medziročné nárasty a na celkových výdavkoch má aj nemalý, 13-percentný podiel. Pokles zaznamenala len affiliate reklama, hlavne výraznejším poklesom ecommerce.
„Predpokladám, že v tomto roku sa ešte viac rozbehne audio digitálna reklama. V IAB Slovakia pripravujeme na podporu formátu monitoring počúvanosti podcastov na deklaratívnej úrovni medzi členmi IAB. Predstavíme výsledky spotrebiteľského prieskumu z audio digitálnej oblasti. Osobne si myslím, že zadávatelia reklamy budú čoraz viac skúšať rôzne reklamné možnosti digitálnych kanálov. To, že natívna reklama je „in“ dokazujú aj nové projekty ako napríklad „Closer“ z dielne Petit Press. Pracovným portálom bude naďalej nahrávať prevažujúca ponuka práce nad dopytom,“ konštatuje D. Karpelová.
Najväčší podiel na celkových výdavkoch dosahuje display reklama, viac ako polovicu celkových výdavkov. Svoju pozíciu si dlhodobo drží vzhľadom na obľúbené brandingové kampane veľkých hráčov na slovenských médiách a samozrejme vysokým podielom investícií do sociálnych sietí. Mobilná reklama medziročne rástla o 9 %, v prípade desktopu to bolo 7 %. „Podiel mobilnej reklamy na úkor desktopovej sa neustále zvyšuje prechodom užívateľov na mobilné zariadenia, výrazne najmä v prípade mladších generácií,“ vysvetľuje D. Karpelová.
Veľký vplyv na digitálny marketing bude mať určite v tomto roku podľa predsedu Správnej rady a člena AdEx komisie Mateja Kolarovského rozmach umelej inteligencie nielen na strane vytvárania obsahu, ale i reklamy ako aj optimalizácie reklamných kampaní. „Možno nie tento rok, ale v rozpätí najbližších troch rokov sa začne aj slovenský digitálny trh zaoberať otázkou udržateľnosti v reklame, keďže aj online marketing má vplyv na životné prostredie. Zatiaľ sa skôr o tom rozpráva, ako implementuje,“ dodáva.
Zdroj: SITA, Foto: redakcia
Tweet
