Študentské účty
24.06.2002 (00:00)Čím si banky získavajú klientov
Bežné účty patria medzi služby, kde udržanie si klienta je oveľa jednoduchšie, ako získanie nového. Študentské účty slúžia ako lákadlo pre študentov, ako potenciálnych, verných, aktívnych a platiacich klientov, aby si založili svoj bežný účet práve v danej banke.
Banky používajú veľa marketingových a obchodných taktík na nalákanie mladej klientely. Banky vytvárajú celý rad produktov pre študentov (Istrojuvent v Istrobanke alebo Axion v Prvej komunálnej banke), spájajúce bežné účty s termínovanými a vkladovými produktmi. Iné banky využívajú relatívne nenápadné študentské bežné účty s viac alebo menej výhodnými podmienkami. Pre klientov študentských účtov sa samozrejmosťou stávajú rôzne darčeky (úrazové poistenie v Ľudovej banke), medzinárodné platobné karty zadarmo (ČSOB, PKB a Slovenská sporiteľňa), karty Euro<26 a ISIC (ČSOB, Ľudová banka, Poštová banka, Tatrabanka), získanie zliav v partnerských spoločnostiach a výhodnejšie úrokové sadzby.
V článku sa INVESTOR zameriava na bežné účty orientované na už plnoletú klientelu, aj keď väčšina bánk ponúka tu spomínaný produkt aj pre neplnoleté osoby. Iné banky majú produkty pre neplnoleté osoby od veku 15 rokov, keď potenciálni klienti majú občiansky preukaz. Všetky banky vyžadujú od klientov, aby ich vek bol menej ako 26 rokov, niekedy vrátane. Väčšina bánk vyžaduje aj potvrdenie o návšteve školy. Niektoré banky ponúkajú samostatné produkty pre študujúcu a pre neštudujúcu mládež. V takýchto prípadoch som vybral produkt s výhodnejšími podmienkami, čo bol účet študentský.
V prípade, že banka nie je uvedená v tomto prehľade, neposkytuje produkt bežného účtu, určený vyslovene pre mládež do 26 rokov. To však neznamená, že produkt bežného účtu jednej banky je menej výhodný ako produkt študentského účtu inej banky. Niektoré tu spomínané produkty sa od bežného účtu odlišujú iba názvom a jednou až dvoma zľavami, iné sú skoro úplne bez poplatkov a so zvýhodnenými úrokmi. Či však je na udržanie klienta výhodnejšie najprv rapídne znížiť poplatky, a potom mu spôsobiť šok z plných výšok poplatkov alebo mu po celé obdobie účtovať plnú výšku poplatkov, vedia len banky.
Takto definovaný predmet článku diskriminuje niektoré produkty implicitne orientované na progresívnu, nie nutne mladú klientelu. Najviac je asi diskriminovaný projekt Eliot od Tatrabanky. Na porovnanie teda uvádzam základné charakteristiky tohto bežného účtu: úrok a všetky tu uvažované poplatky sú nulové, Eliot však neponúka medzinárodné platobné karty.
Študentské účty sú podľa predstáv bánk predchodcami bežných účtov. Preto majú aj väčšinu doplnkových služieb podobnú až totožnú. Mladí ľudia sú zväčša priekopníkmi moderných technológií nielen v bankovníctve. Preto aj všetky vymoženosti moderných foriem bankovníctva sú dostupné pre klientov so študentskými účtami. Ich porovnanie je však témou na samostatné články, napríklad GSM banking v čísle z februára 2002, internet banking v čísle z júla/augusta 2001. Pre klientov so študentskými účtami sú rôzne formy elektronického bankovníctva prístupnejšie za ešte výhodnejších podmienok ako pre klientov s štandardnými bežnými účtami.
Niektoré banky poskytujú aj kontokorentné účty pre klientov so študentskými účtami. Tatrabanka, UniBanka a Všeobecná úverová banka poskytujú študentom kontokorent za rovnakých podmienok ako pre klientov bežných účtov. Poštová banka poskytuje kontokorent do výšky 2000 Sk pri poplatku 30 Sk mesačne. Najďalej postúpila ČSOB, ktorá klientom študentských účtov ponúka kontokorent do výšky 6000 Sk pri nulových poplatkoch a pri zvýhodnených úrokoch oproti štandardným kontokorentným účtom.
Autor: Michal Páleník
Zdroj: INVESTOR,
Tweet
