Tajomstvo úspešnej konsolidácie
23.10.2025 (10:00)
Chceme úspešne konsolidovať verejné financie? Zoberme si príklad zo Švédska. Pozrite si, ako Švédi dokázali zvrátiť nepriaznivú situáciu a dostali verejné financie pod kontrolu.
Pred 30 rokmi sa švédska ekonomika ocitla vo vážnej hospodárskej kríze. Rozpočtový deficit verejných financií v roku 1994 dosiahol viac ako 11% a verejný dlh sa za 2 roky zvýšil z 55% na 78%. HDP klesalo a nezamestnanosť stúpla o 7%.
Vláda čelila potrebe obnoviť dôveru na finančných trhoch, znížiť verejný dlh a zároveň naplniť záväzky vyplývajúce z nastávajúceho členstva v EU.
Ako sa im to podarilo?
1. Reformy - Dôležité reformy začali už pred konsolidáciou.Dôraz sa kladie na existenciu silných fiškálnych pravidiel, ktoré riešia základný konflikt medzi krátkodobou politikou a dlhodobým zdravím krajiny. Vláda teda nebude robiť len opatrenia, ktoré majú okamžitý efekt, ale musí sa pozerať do predu na dlhšie obdobie. Ako sa tieto opatrenia prejavia v horizonte 5, či 10 rokov? Nemôžeme predsa zvyšovať dane a zároveň aj štátne výdavky.
2. Politická zhoda -Konsenzus naprieč politickým spektrom aj vo verejnosti.
Ak má krajina dlhodobú stratégiu a silné fiškálne pravidlá, je jedno kto bude pri moci. Pretože štát stále pôjde vytýčeným smerom. Ak krajina stratégiu nemá (čo je aj prípad Slovenska), potom sa problémy plátajú kade tade a situácia sa nezlepšuje. Mimochodom, konsolidáciu vo Švédsku robila ľavicová vláda.
3. Správne načasovanie - Konsolidácia vo Švédsku sa uskutočnila hneď v prvom roku vládnutia (2 mesiace po nástupe do vlády). Vláda takto získa dosť času, aby sa pozitívne efekty konsolidácie stihli prejaviť pred koncom volebného obdobia.
Silný rast HDP je jedným z najvýznamnejších faktorov, ktoré predpovedajú úspešnú stabilizáciu dlhu. Ak krajina zápasí s nízkym rastom HDP, konsolidácia je oveľa náročnejšia.
4. Dve tretiny úsilia boli na strane výdavkov a tretina na strane príjmov. Prvé škrty boli plošné (takmer bez výnimky).
Konsolidácia orientovaná na znižovanie štátnych výdavkov je trvácnejšia a menej ovplyvňuje hospodársky rast. Treba si uvedomiť, že výdavky štátnej správy sú isté (platy úradníkom, dôchodky, rôzne sociálne transfery,...), kým príjmy štátnej kasy isté nie sú (môže nastať pokles vo výbere daní). Preto je dôležité zamerať sa na výdavkovú stranu.
V prípade Švédska sa znížili dávky v nezamestnanosti, nemocenské dávky, dôchodky, rodinné prídavky, došlo k prepúšťaniu štátnych zamestnancov a znížili sa príspevky pre samosprávy. Konsolidáciu pocítili všetci občania.
Otvorená komunikácia - Sústredenie sa na jednu tému (konsolidáciu), vysvetľovanie opatrení smerom k verejnosti, firmám a zahraničným investorom.
Dôležitá je aj otvorená a pravdivá komunikácia. Treba nájsť politickú odvahu a vysvetľovať význam opatrení, ich krátkodobý aj dlhodobý dopad. Konsolidácia bolí. Nemôžeme sa tváriť, že sa jedná o fazuľky.
V čom je teda problém na Slovensku?
Nie je pravda, že by sme nevedeli čo máme robiť. Chýba nám politická odvaha na štrukturálne zmeny, ktoré by znížili verejné výdavky. Kto nájde odvahu povedať viac ako miliónu dôchodcov, že nemáme na 13. dôchodky? Kto povie starostom, že obecný úrad nemôže byť v každej dedinke? Kto povie, že v roku 2028 len na úrokoch (za štátne dlhopisy) štát bude platiť takmer 3 miliardy eur?Chýba nám dlhodobá stratégia. Každé 4 roky po voľbách nepokračujeme vo vytýčenom smere, ale sa motáme dookola, v horšom prípade sa vraciame späť.
Stále hovoríme o adresných opatreniach, ktoré nakoniec nevieme adresovať a končí to plošnou pomocou pre všetkých. Aj tých, ktorí pomoc nepotrebujú.
Zdroj: Tatra banka, Slovenská banková asociácia, Foto: Ivan Sedlák
Tweet
