UniCredit Bank je na overovanie príjemcu pripravená

06.10.2025 (15:00)

UniCredit Bank je na overovanie príjemcov platieb už od dnes pripravená. Nová bezplatná služba overovania príjemcu platby (Verification of Payee) sa oficiálne zavádza v súlade s európskou legislatívou pre všetky členské štáty Európskej únie, ktorých menou je euro od 9.10.2025.

Je to praktická služba, ktorá pomáha klientom vyhnúť sa omylom a výrazne zvýši bezpečnosť pri posielaní peňazí. Klient má tak možnosť si overiť, či číslo účtu (IBAN), ktoré zadáva, naozaj patrí uvedenému príjemcovi.

V krajinách EU, kde euro nie je oficiálnou menou, budú banky overovať príjemcu pri eurových SEPA platbách až v roku 2027. Klienti UniCredit Bank v Českej republike budú mať však pri platbách eurom túto výhodu spoločne so slovenskými klientami už od októbra tohto roku. Overenie príjemcu je bezplatné a dostupné pre všetkých klientov – fyzické osoby, podnikateľov aj firmy. Funguje pri štandardných aj okamžitých SEPA platbách. Klienti získajú informáciu o zhode mena a účtu ešte pred potvrdením platby.

„Overenie príjemcu je praktický a bezplatný nástroj, ktorý pomáha našim klientom predchádzať chybám a podvodom. Umožní im s istotou odosielať peniaze na správny účet a pritom nijako nepredlžuje spracovanie platby,“ uviedla Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.

Overenie prebieha okamžite v systéme banky príjemcu a klient dostane jasnú informáciu ešte pred potvrdením platby. Výsledok môže mať tri podoby: zhoda, čiastočná zhoda alebo nezhoda.

SK 4

Zhoda – meno a účet príjemcu sa zhodujú, platba prebehne bez upozornenia (diakritika, veľké/malé písmená, špeciálne znaky, právne formy spoločnosti nie sú súčasťou hodnotenia zhody).

SK 1

Čiastočná zhoda – systém rozpozná drobné rozdiely a pošle upozornenie (napr. preklepy, zámenu poradia slov a pod.). Zobrazí sa odporúčame údaje overiť, platbu je však možné odoslať.

Nezhoda – zadaný názov sa výrazne líši od evidovaného. Zobrazí sa odporúčanie overiť údaje, odporúčame platbu neodosielať bez overenia údajov s príjemcom platby, no platbu je možné odoslať aj napriek nesúladu, banka ju neblokuje.

SK 2

Systém dokáže rozpoznať aj preklepy, rozdiely v diakritike či skrátené názvy spoločností. V prípade upozornenia na nesúlad sa klient môže rozhodnúť, či v platbe pokračuje, banka mu odporučí údaje skontrolovať.

Pri zadávaní SEPA platby vyplníte číslo účtu a meno príjemcu (povinné údaje). Systém vykoná automatickú kontrolu a porovná, či údaje súhlasia. Overenie názvu príjemcu sa vykonáva okamžite počas zadávania platby, takže nemá vplyv na rýchlosť spracovania. „Systém je navrhnutý tak, aby bol tolerantný k menším chybám, no zároveň upozorňuje na výrazné nezrovnalosti, ktoré môžu signalizovať chybu alebo rizikovú transakciu,“ upozorňuje Ďuďáková.

Najčastejšie otázky klientov (FAQ)

Čo sa stane, ak urobím v mene príjemcu preklep?

Menšie preklepy systém rozpozná a zobrazí prípadne ako čiastočnú zhodu“. Klient bude mať možnosť údaje opraviť, aby sa mu hláška nezobrazovala pri budúcich platbách.

Je potrebné písať meno s diakritikou?

Nie. Pred porovnaním sa diakritika a špeciálne znaky odstraňujú. Môže však ísť o čiastočnú zhodu, pričom banka zobrazí správny tvar mena.

Treba pri názve firmy uvádzať aj „s.r.o.“ alebo „a.s.“?

Nie. Právna forma nie je pre zhodu rozhodujúca. Banky však môžu využívať aj tzv. aliasy (skrátené názvy spoločností). Firma, ktorá využíva v kontakte s klientmi inú značku ako je jej názov zapísaný v registri, by mala klientov informovať o tom, že pre potreby platby ju majú volať inak. Alebo môže požiadať banku, aby jej pridala takzvaný alias, druhé meno, pod ktorým ju klienti pozná.

Čo ak názov príjemcu nevyplním?

Názov príjemcu je povinný údaj. Platbu bez neho nie je možné odoslať.

Môžem platbu odoslať aj pri varovaní „Nezhoda“?

Áno. Platbu banka nezablokuje, ale upozorní klienta na riziko. Odporúča sa skontrolovať údaje s príjemcom.

Bude banka ponúkať meno príjemcu automaticky po zadaní IBAN-u?

Nie. Z dôvodu ochrany údajov meno príjemcu banka automaticky nezobrazuje – overenie prebieha až pri porovnaní v systéme banky príjemcu.

Ako to bude fungovať pri hromadných prevodoch?

Overenie sa vykoná rovnako pre každého príjemcu, výsledok klient dostane pre každý jednotlivý prevod.
 
Zdroj: UniCredit Bank, Foto: Ivan Sedlák