Bezpečnosť karty si môžete zvoliť aj sami

Autor: redakcia
20.01.2011 (14:15)

Platobná karta slúži ako plastové peniaze. O jej bezpečnosť sa treba starať. Čo zabezpečí banka a čo by si mal zariadiť klient?

Ku zneužitiu karty by mohlo dôjsť už pri jej posielaní poštou. Banky však na to myslia a karty buď poštou neposielajú alebo sú v obálke neaktivované.

V UniCredit Bank si klient môže zvoliť, či si kartu vyzdvihne na pobočke alebo ju chce dostať poštou. „Naša banka karty poštou nezasiela, a to práve z obáv z možného zneužitia. Klient si kartu vyzdvihuje v pobočke banky osobne,“ informuje Jana Lukáčová z Volksbank Slovensko.

Banky môžu odhaliť aj platby, ktoré boli vykonané sfalšovanou kartou. V Tatra banke je v niektorých prípadoch možné zistiť platbu falošnou kartou priamo pri autorizácii a transakciu banka zamietne. Ak banka zistí, že tá istá karta bola v rovnakom čase prezentovaná na inom mieste, tiež ju zablokuje. „Držiteľ karty je o tejto skutočnosti ihneď informovaný prostredníctvom sms. Náhradnú kartu mu banka v takomto prípade vydá bez poplatku,“ informuje Boris Gandel, hovorca Tatra banky.

Ak UniCredit Bank zaeviduje kartovú transakciu, ktorú vyhodnotí ako neštandardnú, kontaktuje klienta a preveruje si, či klient túto transakciu skutočne zrealizoval. „V potvrdených prípadoch zneužitia karty formou skimmingu alebo pri internetových transakciách, ktoré boli uskutočnené na internetovej stránke ochranným logom MasterCard SecureCode alebo Verified by Visa, po prešetrení reklamácie klienta vráti banka klientovi peniaze v plnom rozsahu,“ dodáva Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.

Aby ste predišli zneužitiu karty pri platbe na internete, banky odporúčajú sledovať bezpečnostné prvky ako „https“ a zámok na pravom spodnom okraji web browsera. Znakom dôveryhodného obchodníka je označenie web stránky logami „MasterCard SecureCode“ resp. „Verified by VISA“. „Na web stránky s uvedenými logami nemá k údajom o platobnej karte, akými sú napríklad platnosť a číslo platobnej karty, či CVV kód nachádzajúci sa na zadnej strane karty, prístup ani obchodník a nemôže dôjsť k ich zneužitiu,“ vysvetľuje Ďuďáková.

Ak by niekto chcel kartu blokovať proti nejakým transakciám na internete, aj túto možnosť banky ponúkajú. V Tatra banke je možné požiadať o vypnutie, prípadne o opätovné zapnutie e-commerce transakcií. V UniCredit bank môžu držitelia kreditných kariet požiadať o blokáciu realizácie transakcií, pri ktorých sa nevyžaduje fyzická prítomnosť karty. Ide napríklad o transakcie, kedy je potrebné nahlásiť obchodníkovi číslo platobnej karty napríklad pri rezervácie hotelových izieb telefonicky a cez internet. Vo Volksbank vám kartu na jednotlivé operácie nezablokujú. Ak klient nemá záujem o využitie karty napr. na internete, má možnosť zvoliť si takú kartu, ktorá túto funkcionalitu nemá,“ vysvetľuje Lukáčová.