Na konkurenciu sa teším

Autor: Jozef Ryník
10.08.2011 (14:00)

Dana Kondrótová, šéfka online banky Zuno hovorí, že sa strafili presne do segmentu zákazníkov, ktorých chceli do novej banky pritiahnuť. Prekvapilo ich iba to, že zákazníci sú viac sporiví.  

Prečo odchádzate z banky od rozbiehajúceho sa projektu?
Hoci banka je na trhu deväť mesiacov, súčasťou ZUNO som už takmer dva roky. Podieľala som sa totiž na príprave celého projektu. Posledné dva roky boli pre mňa pracovne veľmi zaujímavé, ale aj náročné. A to je dôvodom, že som sa rozhodla byť istý čas "offline". Zmena je čisto mojím osobným rozhodnutím. ZUNO však pre mňa aj po odchode ostáva srdcovou záležitosťou.

Vraj ste sa chceli stať architektkou, ale skončili ste v banke. Ako je to budovať architektúru online banky? Vstupovali ste do toho?
Naskočila som už do rozbehnutého projektu, takže do IT systému som nevstupovala, lebo už bol skoro hotový. To nám dalo mantinely pre produkty. Skôr som sa podieľala na tvorbe komunikácie, značky, cenotvorby a smerovania. Riešili sme aj štýl marketingovej kampane.

Bolo ťažké sa rozhodnúť kedy vstúpiť na trh?
Rozmýšľali sme, či vstúpiť na trh ešte pred Vianocami minulého roka alebo až v Novom roku. Napokon bolo dobre, že sme vstup na trh spustili už pre sviatkami. Otestovali sme celý systém naostro. Chceli sme vedieť reakcie a zistiť či všetko naozaj funguje. Nebolo to možno biznisovo výhodné, lebo ľudia neriešia pred Vianocami nový účet, ale nám interne to pomohlo.

Vy ste ako jedna z mála riaditeľov bánk začínala pri prepážke a prešla až na vedúce pozície. Ako sa vám to podarilo?
Postupne. Začala som pracovať už po strednej škole vo VÚB banke ako klientsky pracovník. Popri práci som vyštudovala Ekonomickú univerzitu. Mala som šťastie na dobrých kolegov a šéfov a postupne som sa vypracovala na produktovú manažérku. Produktmi som sa zaoberala aj v Consumer Finance Holdingu. Potom som si odskočila na rok šéfovať marketingu zdravotnej poisťovni Dôvera a napokon ma zlákala nová online banka Zuno.

Banky v poslednom čase vedú vojnu o vklady. Dokedy a kam až môžu dvíhať úroky z vkladov?
Mnohé banky zariskovali a predbehli očakávania rastu základných úrokových sadzieb od Európskej centrálnej banky. Tak sme to urobili aj my. Myslím si, že vojna pomaly ustane. Veľké banky sa sústredia viac na úvery a vklady pôjdu do úzadia. Trh sa však hýbe vždy.

Máte po pol roku skoro 20 tisíc klientov. Akí sú a aké produkty využívajú?
Náš segment klientov sme určili veľmi presne. Vedeli sme, že k nám prídu z troch najväčších bánk a z mBank. Vekovo sú od 26 do 45, sú sporiví, internetovo zdatní a skôr z miest. Zaujímajú ich aj nižšie poplatky na účtoch, ale vedú klienti, ktorí chcú sporiť. Ich sporivosť nás prekvapila, majú na sporiacich účtoch viac ako 50 percent svojich vkladov v banke. Sporiaci účet je u nich prvý krok. Ak sa im osvedčí, založí si termínovaný vklad a začne používať aj účet.

Nové banky zvyčajne začínajú na trhu s vkladovými produktmi a potom pridávajú úverové. Kedy sa chystáte na úvery vy?
Prvé úverové produkty by sme chceli predstaviť budúci rok.

Všetci vravia, že konkurencie na Slovensku je dosť, ale niekto, že nie lebo dve tretiny klientov majú tri až štyri banky.
Na túto vec sú dva pohľady. Z pohľadu banky je konkurencie dosť. Trh je malý a potenciál sa s každým novým hráčom zmenšuje. Dostať sa medzi prvú päťku najväčších bánk je náročné a nákladné. Malé začínajúce banky, ktoré majú do 100 tisíc klientov majú menej zdrojov, aby prerazili medzi veľkými hráčmi, pokiaľ za sebou nemajú silnú materskú skupinu. Z pohľadu klienta je konkurencie stále málo a je preňho dobré, ak sa objavujú noví hráči.

Takže nemáte pocit, že sa veľkí hráči dohadujú na spoločnom postupe v určovaní poplatkov?
Som presvedčená, že sa to nedeje. Poznám trh a tieto fámy o kartely sú mylné. Nemyslím si, že veľké banky sú neohrozené a môžu si robiť na trhu čo chcú. Aj veľké banky sa boja konkurencie, aj malej a sledujú čo sa na trhu robí. Ale veľké banky konajú a uvažujú podobne, a preto sa môže zdať, že robia kroky na trhu po dohode. Klient má pocit, že všetci dvíhajú úroky na vkladov, lebo sa dohodli, ale nie je to tak. Všetci reagujú na trh podobne.

Ako prebiehala súťaž medzi vašimi zamestnancami o to koľko klientov prinesú, keď nemáte veľa pobočiek?
Zapojili sme do získavania klientov nielen pobočkových pracovníkov, ale aj ITčkarov či iných zamestnancov, ktorých je viac ako 200. Boli sme príjemne prekvapení ako zanietene sa do toho pustili. Zamestnanci k nám priviedli svojich priateľov či blízkych. Zainteresovanosť a informovanosť o produktoch je dobrá aj medzi zamestnancami, ktorí ich priamo nepredávajú. Posilní to spätosť s firmou.

Vstúpili ste na český trh aké sú očakávania a prečo sú tam úroky vyššie ako na Slovensku?
Je tam iný trh. Je tam vyššia konkurencia, tvrdší cenový boj a sme tam v akvizičnej fáze, preto sú úroky vysoké. Český klient je o kúsok racionálnejší ako slovenský.

Mňa však prekvapilo, že v prieskumoch Slováci vyšli v používaní internet bankingu lepšie ako Česi.
Rozdiel je podľa posledných štatistík 10 percentuálnych bodov. Aj mňa to prekvapilo. Je to ale v tom, že máme vysoký rast používateľov v posledných rokoch.

Na jeseň v Česku vznikne nová Air banka. Bude pre vás konkurenciou?
Iste a nielen ona. Mám informácie, že sa na český trh chystá aj španielska online banka Aqua. Air bank má navyše podobný branding ako my, chce klientom urobiť čas strávený s bankou jednoduchší, odľahčený. Takže to tam budeme mať ťažké. Som veľmi zvedavá s čím prídu, lebo očakávania dali vysoko.

Nezávidíte im dobrý názov?
Nie. Aj my ho máme dobrý. Zuno sa možno zdá ťažko pochopiteľný, ale osvedčil sa.

Aká krajina bude nasledovať po Česku?
Jedna z dvoch -Poľsko alebo Maďarsko. Uvidíme.

Keď si porovnáte váš prvý polrok a prvým polrokom fungovania mBank v čom je rozdiel?
My sme na tom lepšie v objeme depozitov a priemeru na zákazníka. Stiahli sme k nám bonitnejšiu vrstvu klientov. V počte klientov sme na tom podobne ako v začiatkoch mBank.
 
Foto: Zuno bank