Ako si udržať poriadok vo financiách? Časť: Predplatné

Autor: redakčne upravené
23.08.2023 (12:00)

Čím ďalej tým viac ľudia využívajú možnosť predplatného za rôzne služby. S narastajúcim počtom predplatných, klienti strácajú prehľad o svojich mesačných výdavkoch. Mastercard predstavil nový nástroj na správu opakovaných platieb.

Ľudia majú na výber veľké množstvo služieb dostupných prostredníctvom predplatného – Netflix, Spotify premium a iné streamovacie služby, online hry, denníky, dodávka čerstvej zeleniny, tréningové aplikácie, či online prístup k najrôznejším službám na internete. Na svete majú viac ako tri štvrtiny spotrebiteľov päť alebo viac predplatných a napríklad v USA je to v priemere 12 mediálnych a zábavných predplatných. Predpokladá sa, že do roku 2025 dosiahne hodnota segmentu predplatených služieb v USA neuveriteľných 1,5 miliardy USD.

Na druhej strane, s rastúcim počtom predplatných je pre spotrebiteľov stále ťažšie si o svojich pravidelných platbách udržiavať potrebný prehľad a včas rušiť tie nevyužívané. Boli sme toho svedkom aj počas lockdownov, keď si mnohí začali platiť prístup k online tréningom, no akonáhle sa otvorili telocvične, záujem o online cvičenie opäť upadol.

Podľa dát Mastercard pripadá na predplatné 21 % reklamovaných platieb, čo má nežiaduce dopady aj na obchodníkov a vydavateľov platobných kariet.

V spolupráci so spoločnosťou Subaio prináša Mastercard jednoduchý spôsob správy a ukončovania opakovaných platieb. Vo svojom internetbankingu klienti získajú jednoduchý prehľad o existujúcich predplatných a s nimi súvisiacich pravidelných platbách. Tento prehľad budú mať nezávisle od spôsobu úhrady predplatného. Nové riešenie nevyžaduje dodatočnú aplikáciu, pretože klienti sa budú môcť z predplatného odhlásiť priamo vo svojej bankovej aplikácii. Benefitovať budú nielen spotrebitelia. Tým, že banky svojim klientom umožnia lepšiu kontrolu výdavkov, znižujú vlastné prevádzkové náklady. Obchodníci i vydavatelia platobných kariet budú mať nižšie náklady na riešenie reklamácií a prevádzku stredísk klientskej podpory.

Nové riešenie Mastercard je už k dispozícii bankám v Európe, Kanade a Severnej Amerike. Banky tak môžu pomocou jediného aplikačného rozhrania poskytnúť svojim klientom kontrolu nad ich predplatnými, možnosť kontrolovať digitálne účtenky či zobrazovať údaje o jednotlivých poskytovateľoch. Pre klientov to znamená výrazné zjednodušenie digitálnej správy ich financií.

„V dnešnej dobe chcú mať ľudia oveľa lepší prehľad o svojich mesačných výdavkoch,“ hovorí Ajay Bhalla, prezident spoločnosti Mastercard pre oblasť Cyber & Intelligence, a dodáva: „Naše riešenie poskytuje bezprostrednú kontrolu nad platbami predplatných prostredníctvom prostriedku, ktorý už spotrebitelia používajú a ktorému dôverujú. Vďaka tomu opäť získavajú kontrolu.“

Kedy táto služba bude dostupná v slovenských bankách?

Banky.sk oslovili finančné domy s otázkou, či plánujú túto novú funkcionalitu integrovať do svojho internetového bankovníctva. Slováci si budú musieť ešte počkať. Pridanie novej funkcionality je technicky i časovo náročné a banky posudzujú, ktoré služby majú vysokú prioritu a pridanú hodnotu pre ich klientov.

Slovenská sporiteľňa sa touto funkcionalitou aktuálne nezaoberá, do budúcnosti ju však nevylučuje.

VÚB banka o tejto funkcionalite vie a zisťuje možnosti implementácie.

365 banka sleduje túto tému a do budúcna sa ňou plánuje zaoberať.

Tatra banka: "Riešenie, ktoré by ukončovalo predplatené služby, v súčasnosti analyzujeme z pohľadu možnej implementácie v našej aplikácii. Navyše, zatiaľ ho podporuje len obmedzená časť obchodníkov. Prehľad opakujúcich sa platieb klienti vidia už dnes v novej funkcionalite Spending plan, ktorý poskytuje aj odhad pravidelných budúcich výdavkov za dané obdobie.

Rovnako je dostupný v detaile karty v časti 3D secure výnimky. V prípade, že obchodník podporuje zasielanie opakovanej platby, po potvrdení zo strany klienta ho uvidí v spomínanej záložke."

 
Zdroj: Mastercard, Foto: Matthew Henry, Burst.shopify.com