Ambície Slovákov menej míňať a viac šetriť sa nenaplnili. Aj za šport utrácame viac ako pred rokom.

13.08.2020 (16:30)

Koronakríza potvrdila, že všetko zlé je na niečo dobré. Pohľad na kartové transakcie klientov Poštovej banky naznačuje, že práve vďaka mimoriadnej situácii, ktorá nás prinútila zostať doma, sme sa začali viac hýbať. V apríli, keď takmer všetkým obchodníkom klesali tržby, predajne a servis bicyklov zaznamenali ich medziročný nárast až o 161 %.

„V marci, keď sa kvôli COVID-19 zavádzali prísne opatrenia, zatvorili sa viaceré predajne, fitnescentrá, športové kluby aj verejné športoviská, začíname pozorovať pokles počtu platieb kartou za šport. Mierny pokles oproti prvým dvom mesiacom v roku vidíme aj v apríli. Zaujímavé však je, že napriek celkovému prepadu sa v tomto období výrazne zvýšil počet kartových transakcií v predajniach s bicyklami. V medziročnom porovnaní ide o nárast objemu platieb až o 161 %,“ uvádza hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Klienti Poštovej banky minuli v marci tohto roku za šport o 46 % a v apríli o 26 % menej ako v rovnakom období minulého roka. Ale už v máji a v júni boli tržby v medziročnom porovnaní o 36 % vyššie. Vo všeobecnosti platí, že v predajniach so športovými potrebami a v športových zariadeniach viac míňajú muži, v júni tohto roka predbehli ženy o 15 eur na klienta. Jednotlivé vekové kategórie však vynakladajú za šport približne rovnaké peniaze a v tomto smere nebadáme ani výraznejšie regionálne rozdiely. Postupné sprísňovanie obmedzení v súvislosti s koronavírusom v jarných mesiacoch prinútilo Slovákov zastaviť sa, urobiť audit svojich výdavkov a začať viac šetriť. S postupným uvoľňovaním týchto obmedzení však sledujeme návrat našincov do starých koľají. Kým v marci polovica ľudí plánovala obmedziť svoje výdavky a celkovo nakupovať menej, na prelome mája a júna sa s touto myšlienkou pohrávala už iba štvrtina Slovákov.

V apríli, mesiac po prijatí pandemických opatrení v súvislosti s koronou, mnoho ľudí pocítilo výpadok príjmu. „V prieskume vtedy 7 z 10 opýtaných potvrdilo, že v najbližších troch mesiacoch plánujú znížiť priemerné mesačné výdavky, a to najmä v reštauráciách, baroch, kaviarňach. 60 % ľudí chcelo obmedziť hlavne nákup spotrebného tovaru a ešte o niečo viac Slovákov sa chystalo zrieknuť aj relaxačných a športových voľnočasových aktivít, ako aj cestovania, a to s jediným cieľom - odľahčiť rodinný rozpočet,“ hovorí L. Žáčková.

Na prelome mája a júna, po uvoľnení opatrení, sa však uvoľnili aj obavy Slovákov o svoju budúcnosť. O šetrení v reštauráciách hovorila už iba polovica z nich, o obmedzovaní sa pri nákupe oblečenia a za športové vyžitie už len 4 z 10 opýtaných.

*Prieskum agentúry 2muse v marci a na prelome mája a júna na vzorke 360 respondentov.

(Tlačová správa)


 
Zdroj: Poštová banka, Foto: redakcia