Až 70 % Slovákov priznáva, že míňa peniaze na zbytočnosti. Ide najmä o oblečenie, kozmetiku, ale aj reštaurácie či hračky pre deti
12.09.2023 (10:00)Napriek tomu, že úspory Slovákov klesajú, väčšina ľudí nemá problém utrácať za veci, ktoré nakoniec nevyužije. Takúto skúsenosť má podľa najnovšieho prieskumu 365.bank1 až 70 % populácie.
Najzbytočnejším výdavkom je podľa neho oblečenie, ktoré označilo o pätinu viac žien ako mužov. S kúpou odevu, ktorý si napokon nikdy neobliekli, má skúsenosť viac ako polovica populácie (53,4 %). Medzi najčastejšie výdavky, ktoré nie sú nevyhnutné, no zároveň ich utráca najväčšia časť Slovákov (viac ako štvrtina), patria reštaurácie a kaviarne. Odbremeniť rodinný rozpočet je pritom podľa 365.bank jednoduchšie, ako by sa mohlo zdať. Banka odporúča nákupy vopred plánovať a vyhnúť sa tak impulzívnemu míňaniu. Ideálne je stanoviť si mesačný limit, ktorý neprekročíme.
Nákupné správanie a spôsob nakupovania Slovákov a Sloveniek sa za uplynulé roky menilo – počas pandémie začali výrazne viac nakupovať online. Avšak aj napriek obdobiu, kedy musela veľká časť ľudí siahnuť po svojich železných rezervách, sa ich prístup k míňaniu a nakupovaniu vôbec nezmenil. Rovnako ako vtedy, tak aj v dnešnej dobe sa k neuváženým nákupom priznáva až 70 % ľudí.
Impulzívny nákup sú často vyhodené peniaze
Najčastejším dôvodom neuvážených investícií do tovarov a služieb býva podľa 365.bank predpoklad, že ich skutočne využijeme (35,6 %). Ako ďalší dôvod ľudia uvádzajú skutočnosť, že sa im v danom momente tieto produkty páčili (32,3%). Necelá pätina priznáva, že podlieha zľavám, ktoré uvádza ako hlavný dôvod zbytočných výdavkov.- Slovenskí rodičia hradia náklady spojené so začiatkom školského roka prevažne nárazovo
- Smart platby využíva takmer štvrtina Slovákov. 365.bank prináša možnosť platiť prsteňom, náramkom a ďalšími zariadeniami
- Slováci opúšťajú „mama hotel“ až okolo tridsiatky
Podľa jej slov by sme nemali podliehať ani rôznym marketingovým kampaniam, reklamám či ponukám influencerov. Naproti tomu, podľa prieskumu 365.bank k nákupom pristupuje zodpovedne len necelá tretina populácie, ktorá uvádza, že investície do vecí a služieb si plánuje a kupuje len to, čo naozaj potrebuje.
Najčastejšie vyhadzujeme peniaze za oblečenie
Za najzbytočnejšiu vec považuje viac ako polovica Slovákov a Sloveniek oblečenie, ktoré nenosia. Zaujímavosťou pritom je, že aj keď sa obe pohlavia na tomto type výdavku jednoznačne zhodli, označilo ho až o štvrtinu viac žien (celkovo 66 %) než mužov (39 %). Na druhom mieste nakupovaných zbytočností je u pätiny mužov elektronika (v prípade žien len 8 %) a u necelej tretiny žien kozmetika (u mužov len 19 %). Top trojicu zbytočností tvoria u oboch pohlaví bytové dekorácie (v priemere 21 % ľudí). Zaujímavosťou pritom je aj fakt, že viac mužov ako žien podlieha tzv. teleshoppingu (18 % voči 9,7 %).V súvislosti s nákupom oblečenia je pritom vhodné urobiť si revíziu šatníka, zistiť, čo skutočne potrebujeme, a až následne rozumne nakúpiť také kusy odevu, ktoré nám chýbajú a zároveň ich ľahko dokážeme zladiť s ďalšími kusmi zo svojho šatníka. Ideálnym spôsobom ako prísť k oblečeniu môžu byť tiež rôzne swapy (vymieňanie oblečenia) a second handové obchody. Prípadne si môžeme radšej kúpiť menej, ale kvalitných vecí za viac peňazí, ktoré nám vydržia celé roky. Rozumným nakupovaním oblečenia sa zároveň správame udržateľne a ekologicky, a tak šetríme nielen svoju peňaženku ale aj životné prostredie.
Reštaurácie a kaviarne sú výdavkom, ktorý najviac nepotrebujeme
Za výdavky, bez ktorých by sme sa zaobišli, považuje najväčšia časť populácie (26,2 %) práve kaviarne či reštaurácie. U takmer štvrtiny mužov nasledujú posedenia s priateľmi (u žien len 13%) a v prípade takmer rovnakého počtu žien sú to hračky pre deti (u mužov len 19 %). Trojicu top výdavkov v tejto oblasti uzatvárajú náklady za výlety, dovolenky či festivaly, na ktorých sa zhodujú obe pohlavia (v priemere 15,6 % populácie).1 Prieskum 365.bank uskutočnila agentúra 2muse v júli 2023 na vzorke 1 008 respondentov.
(Tlačová správa)
Zdroj: 365.bank, Foto: Matthew Henry, Burst.shopify.com
Tweet