FINANCIE: Užitočné rady pre dôchodcov, ktoré ich ochránia pred podvodníkmi

Autor: redakčne upravnené
15.11.2021 (11:00)

Vynaliezaví podvodníci nepoznajú hranice a svoju pozornosť zacieľujú aj na seniorov. Poradíme vám, ako predchádzať podvodom a nedať sa oklamať.

Seniori sa často môžu stretnúť s podvodným telefonátom. Ide zväčša o prípady, kedy sú kontaktovaní neznámou osobou so žiadosťou o poskytnutie peňažných prostriedkov pod rôznymi vymyslenými zámienkami. Dôvod, prečo blízky náhle potrebuje peniaze býva zhoršenie zdravotného stavu, autonehoda či právny problém. Na jeho údajné odstránenie si podvodníci pýtajú tisíce eur, ktoré treba buď odovzdať osobne, previesť na účet alebo nechať na dohodnutom mieste. „Podvodníci sa neštítia vydávať sa za lekárov, policajtov, prokurátorov či právnikov, teda povolania, ktoré automaticky vzbudzujú dôveru a rešpekt. Človek sa po falošných správach v časovej tiesni a dotazovaní „autoritami“ správa neracionálne,“ upozorňuje Pavel Škriniar, finančný analytik Swiss Life Select.

V niektorých prípadoch podvodníci neváhajú simulovať hlas rodinného príslušníka, aby pôsobili dôveryhodne. Taktiež sa vyskytujú prípady, kedy sú seniori konfrontovaní s podvodnou ponukou podomového predaja tovarov a služieb. Podvodníci už majú vopred pripravené zmluvy a naliehajú na seniora, aby ich okamžite podpísal. Objavujú sa aj ponuky podvodných pôžičiek prostredníctvom sociálnych sietí a "výhodné" investičné ponuky do kryptomien, či prípady podvodných zoznámení prostredníctvom sociálnych sietí.

Neexistuje jednoznačný návod, ako sa nestať obeťou, no pravdou je, že na akútne zdravotné problémy zatiaľ na Slovensku nie je potrebné platiť hotovosťou, právne služby nie sú otázkou minút a platiť hotovosťou prokurátorovi znie dosť podozrivo už od začiatku. V časovej tiesni sa človek nespráva tak, ako keď si všetko môže premyslieť chladnou hlavou. Obzvlášť, ak ide o blízkeho človeka. „Preto aj sťaženie až znemožnenie odovzdania úspor podvodníkovi je jedno z riešení, ako o ne neprísť,“ vysvetľuje analytik.

Rady pre seniorov

  1. Žiadna žiadosť o peniaze nie je taká naliehavá, aby ste si ju nemohli overiť priamo u vášho blízkeho. Zavolajte svojej rodine na telefónne číslo, ktoré máte uložené v mobile a nie na to, ktoré vám podsunie podvodník.
  2. Finančnú rezervu majte v banke a nie doma v hotovosti. Opakujú sa prípady, keď bankový pracovník správne vyhodnotil situáciu a vďaka tomu sa zabránilo okradnutiu klienta.
  3. Dôchodok si nechajte vyplácať na účet v banke a v obchode plaťte kartou. Aj keď je pravidelný kontakt s poštárom či cesta na poštu príjemné spestrenie dňa, v súčasnosti zvyšuje riziko záujmu podvodníkov.
  4. Dohodnite si z blízkymi heslo pre prípad, že by ste v budúcnosti predsa len potrebovali vypýtať peniaze. V podstate aj žiadosť o heslo, hoci ho nebudete mať s blízkymi dohodnuté, zmätie podvodníka a raz-dva sa prezradí.
  5. Neotvárajte dvere neznámym ľuďom.
  6. Nikomu neposkytujte citlivé údaje o platobnej karte a prístupové kódy do elektronického bankovníctva.
  7. Neprihlasujte sa na neznáme internetové stránky, nereagujte na správy od neznámych osôb a neklikajte na linky v nich.
  8. Ignorujte doručené správy o výhre v lotérii či dedičstve po neznámej osobe.
  9. Bez ohľadu na to, či ste sa stali obeťou podvodu alebo ste podvodníkovi odolali, kontaktujte políciu.

Väčšie sumy peňazí nedržte doma

Banky.sk upozorňujú, že dôchodcovia si odkladajú väčšie sumy peňazí doma, čo nie je veľmi rozumné. Nezriedka aj niekoľko stoviek či tisíc eur. Podvodníci s touto možnosťou počítajú. Preto neraz sledujeme prípady, keď sú dôchodcovia okradnutí priamo vo svojom byte bez toho, aby bolo použité násilie. Podvodníci sa pod rôznymi zámienkami dostanú dnu a kým jeden z nich zabáva obeť, druhý pod nevinnou zámienkou opustí miestnosť a prehľadá obydlie. Odborníci dôchodcom odporúčajú vybrať si vhodný osobný účet, peniaze tak budú mať v bezpečí v banke.

Dávajte si pozor pri nákupoch cez internet aj v podomovom predaji

Nákupy cez internet nie sú doménou len mladých ľudí, e-shopy využívajú aj seniori. Je dobré vedieť rozlíšiť podvodné stránky e-shopov, často ide o ponuky, ktoré sú až príliš výhodné a preto sú obzvlášť lákavé. Takéto stránky buď vymámia dopredu peniaze, ale žiadny tovar nezašlú. Alebo je tovar úplne iný, či nekvalitný. Tu si pozrite návod ako rozoznať spoľahlivých predajcov od falošných. Pri podomovom predaji sa nikdy nezaväzujte ku kúpe v časovej tiesni, a už vôbec nedávajte finančnú zálohu. Je lepšie, ak si človek zoberie kontakt na predajcu, aby mal možnosť si overiť jeho totožnosť, serióznosť a podmienky kúpy daného tovaru. Je dobré vedieť, že zákon vám umožňuje odstúpiť od zmluvy, zvyčajne do 7 dní písomnou formou.

Pozor na podvodné telefonáty, emaily a SMS-ky

Ďalšou hrozbou pre seniorov je phishing. Je to spôsob, ako podvodníci získavajú citlivé informácie v prostredí internetu. Veľmi často oslovujú svoje obete SMS alebo emailom. Pôsobia veľmi dôveryhodne a často sú označené logom známej firmy alebo banky. Pozrite si ukážky phisingu a ako ho rozpoznať.

Na záver JUDr. Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie dodáva: „Hoci dnešní podvodníci dokážu byť veľmi vynaliezaví, presvedčiví a pôsobia naliehavo, netreba sa nechať oklamať. Pri žiadostiach o poskytnutie peňažných prostriedkov nie je výnimkou ponuka pomoci podvodníkov s odvozom seniora do banky či k najbližšiemu bankomatu. Rozpoznať podvodné konanie možno aj tak, že podvodník pri takejto žiadosti nadiktuje číslo účtu kam je potrebné peňažné prostriedky poslať. Čo je nesmierne podstatné a vyskytuje sa pri všetkých formách podvodov, že podvodník pôsobí naliehavo a miestami až nátlakovo. Využíva pritom moment prekvapenia, ale predovšetkým zraniteľnosť seniora.“ Podvodníci zväčša využívajú zahraničné účty, kde sú peniaze po ich pripísaní okamžite vyberané a teda dostať sa k nim je takmer nemožné.
 
Zdroj: Swiss Life Select, Slovenská banková asociácia, Foto: Nicole De Khors Burst.shopify.com