Len ceny nesmrteľných talianskych ikon rastú rýchlejšie ako zlato
Autor: Stanislav Pánis, analytik J&T BANKY19.10.2011 (12:30)
Veľké turbulencie na svetových finančných troch a skeptický výhľad analytikov na americkú, či európsku ekonomiku odrádzajú bežných ľudí od investovania do akcií.
Rastúce dlhy a krehké verejné financie mnohých vyspelých štátov znamenajú, že ani dlhopisy nepredstavujú úplne bezpečnú alternatívu zaparkovania úspor. Zlato samo o sebe nie je vnímané ako investičný nástroj, ktorý by prinášal výnos, ale dlhodobo uchováva hodnotu. Mnohí úspešní ľudia sa tak obzerajú po alternatívnych investíciách do vína, umeleckých diel, či historických vozidiel - veteránov, ktorých hodnota časom zvykne rásť.
Takúto spoločenskú objednávku využila skupina zberateľov historických automobilov okolo bývalého pretekára Raya Bellma a založili spoločnosť IGA Managment Limited, ktorá spravuje špeciálny investičný fond IGA Automobile Fund. Fond investuje do novej triedy aktív - najexkluzívnejších historických pretekárskych, športových, či cestných áut ako Ferrari 250 GTO, Ford GT40, alebo Aston Martin DB4 GT Zagato. Ich cieľ je jasný! Predať ich o pár rokov za vyššiu cenu. Odborníci fondu, ako skúsení mnohoroční profesionálni zberatelia s veľkým prehľadom o histórii a trendoch, pritom vždy rigorózne preverujú provenienciu, históriu a technickú stránku týchto unikátov, pričom nákupy robia len od overených majiteľov privátnych zbierok. Vďaka tomu sa stáva majetkom fondu len to najlepšie z najlepšieho.
Podľa Bellma, prezidenta IGA Managment, by stratégia koncentrácie na najprestížnejšie „nesmrteľné ikony“ s nákupnou cenou medzi 3 - 4 miliónmi dolárov mala garantovať úspech, keďže za ostatných 30 rokov práve najluxusnejšie zberateľské modely ukázali rezistenciu voči neistote v globálnej ekonomike a volatilite na trhoch. Navyše dokázali rýchlejšie získavať na cene ako veterány nižších cenových kategórií, pričom ich ceny citlivejšie reagujú na riziko návratu recesie. Dôkazom je aj nový augustový rekord v predajnej cene automobilu, keď v kalifornskom Pebble Beach legendárne Ferrari 250 Testa Rossa z roku 1957 vymenilo majiteľov za 16,39 milióna dolárov.
Okrem participácie na raste ceny ponúka fond pre svojich podielnikov aj možnosť účasti na exkluzívnych stretnutiach veteránov ako Le Mans Classic, Concorso d'Eleganza Villa d'Este, Goodwood Revival, alebo Grand Prix de Monaco Historique. Z pochopiteľných dôvodov nie je na týchto podujatiach možné pretekať napríklad s historickým Jaguarom E-Type z roku 1963 v majetku fondu, ktorý však ponúka skvelý zážitok s nádychom romantiky klasických časov.
Aktíva fondu sú pravidelne spravované. Znamená to, že po investícii do niektorého z top modelov Ferrari nie je vozidlo zavreté v múzeu, ale ak je spoločnosť oslovená, poskytne túto „nesmrteľnú legendu“ na rôzne prehliadky a spoločenské eventy. Tam by sa mohli nájsť potenciálni kupci, ktorí sa riadia najmä srdcom a nie chladnokrvnou finančnou kalkukáciou maximalizujúcou výnos ako manažéri fondu. Fond dbá aj na diverzifikáciu medzi nákupy „top triedy“ zberateľských áut a raritných modelov, či prototypov, ktorých vyrobená kvóta mnohokrát nedosiahla číslo dva.
Rácio investovania do klasických áut je podporené limitovanou a neustále klesajúcou ponukou zachovaných veteránov a rastúcim dopytom najmä z oblastí Číny, Ruska, Brazílie, či Indie. Mnoho z dokonale zachovalých exemplárov pritom často krát nie je na predaj pre citový vzťah majiteľa k svojmu „miláčikovi“, čo len zvyšuje jeho atraktivitu, a tým aj cenu. Štatistiky IGA hovoria, že za ostatné dve dekády ceny „top of the class“ veteránov rástli rýchlejšie ako ceny zlata, či najprestížnejších vín.
Zdroj: J&T BANKA, Foto: flickr.com
Tweet