Porovnanie: Ktorá banka má najviac klientov?

Autor: redakcia
06.03.2024 (12:45)

Banky na Slovensku sa v posledných rokoch zoštíhľujú, prepúšťajú zamestnancov a zatvárajú desiatky pobočiek. Môže za to najmä digitalizácia procesov aj komunikácie s klientmi. Ako je to s počtom klientov? Ktorej banke pribúdajú a z ktorej odchádzajú?

Redakcia BANKY.sk oslovila jednotlivé banky na Slovensku s jednoduchou otázkou, aký majú počet retailových klientov. Na počudovanie, väčšina bánk počty zákazníkov odmietla prezradiť. Z toho sa dá usudzovať, že sa nemajú čím chváliť. Potvrdzuje to aj porovnanie s minulosťou, keď čísla zverejňoval časopis Trend vo svojich ročenkách bankovníctva. Niektoré banky už prišli o desiatky tisíc klientov.

Na trhu sa deje aj to, že malé banky sú dravejšie a “lovia” klientov najmä vo veľkom rybníku najväčších finančných domov na Slovensku. Ponúkajú rovnaké služby za minimálne poplatky. Celkovo je počet klientov v bankách na Slovensku podľa údajov Národnej banky Slovenska viac ako 7,5 milióna. To je viac ako počet obyvateľov Slovenska, čo svedčí o tom, že ľudia majú aj viac ako jeden účet v banke.

Sporiteľni pribúdajú bežní klienti, celkovo ich však stráca

Slovenská sporiteľňa mala ku koncu vlaňajška takmer dva milióny klientov, ale toto číslo je spolu za retailových aj firemných zákazníkov. ”Medziročne evidujeme pokles o približne dve percentá.Ten je spôsobený primárne očisťovaním nášho portfólia o neaktívne produkty,” priznáva Marta Cesnaková, hovorkyňa najväčšej banky na Slovensku. Neaktívne produkty sú zvyčajne takzvané spiace účty, ktoré klienti nezrušili, ale nevyužívajú ich a nemajú tam skoro žiadne peniaze.

Pri počte klientov s bežnými účtami sa Sporiteľni darí viac. “Aktuálne máme viac ako 1,3 milióna bežných účtov, medziročne nám narástli o viac ako 40 tisíc,” informuje Cesnaková. V prípade účtov pre retailových klientov platí, že ich počet Sporiteľni kontinuálne rastie, rovnako jej rastie počet aktívnych klientov.

VÚB banka vlani získala, dlhodobo stráca

Ku koncu minulého roka mala VÚB nad milión klientov (1 050 000, zdroj: VÚB). “To je nárast v jednotkách percent oproti roku 2022,” uvádza hovorca VÚB Dominik Miša. Podľa Trendu mala VÚB banka na konci roka 2022 počet klientov 1 039 198, takže nárast je len jednopercentný.

Pred desiatimi rokmi VÚB uvádzala vo svoj správe o zodpovednom podnikaní, že mala viac ako 1,2 milióna zákazníkov.

Tatra banka počet klientov neprezradila, len uviedla, že rastie. Na konci roka 2022 však mala tesne nad milión zákazníkov (1 022 578, zdroj: Trend), takže sa mohla len mierne posunúť.

Počty klientov neuviedla ani ČSOB, čo je štvrtá najväčšia banka na Slovensku. V roku 2022 mala cez pol milióna zákazníkov (525 283, zdroj: Trend).

Prvá stavebná sporiteľňa (PSS) mala ku koncu minulého roka viac ako 500-tisíc klientov. Po dlhšom útlme záujmu o stavebné sporenie pre veľmi lacné hypotéky sa vlani začal rast záujmu ľudí o toto sporenie. “Počas minulého roka si ľudia u nás uzavreli viac ako 70-tisíc nových zmlúv, čo je nárast o 29 percent oproti roku 2022,” uvádza Jozef Plško, hovorca PSS. Lenže z dlhodobého hľadiska aj PSS stráca klientov. V roku 2014 ich podľa Trendu mala ešte viac ako 700-tisíc.

Malé štuky lovia vo veľkom rybníku

Česká Fio banka nedávno informovala, že na konci roka 2023 prekonala hranicu 200-tisíc klientov na Slovensku. Za rok 2023 získala viac ako 30 000 nových klientov, čo je v porovnaní s rokom 2022 nárast o 30 %. Banka vysvetľuje, že klientov k nej lákajú najmä nízke poplatky za služby. “Klienti oceňujú základné bankové služby bez poplatkov a podmienok,“ hodnotí rok 2023 obchodný riaditeľ Fio banky Jan Bláha. Pôvodne online banka vlani rozšírila svoju pobočkovú sieť a spustila vlastnú bankomatovú sieť. Klientov tiež lákajú vyššie úroky na Fio sporiacich účtoch. Unicredit Bank tiež nezverejnila počet klientov ku koncu vlaňajška. Jej hovorkyňa Zuzana Ďuďáková však uviedla, že medziročne banke narástol počet retailových klientov o 5,2 %. “To je približne rovnaký rast ako sme mali v predchádzajúcom roku,” dodáva. Unicredit banka takmer vždy zverejňuje výsledky za celkú bankovú skupinu Čechy a Slovensko spolu. V roku 2021 podľa dostupných údajov malaUnicredit v ČR a SR spolu 850 tisíc klientov, odhadujeme že z toho počtu môže byť okolo 200 tisíc slovenských klientov.

Rastúci počet klientov naznačila aj Prima banka. Tiež neprezradila konkrétne počty. “Každoročný rastúci trend zaznamenávame dlhodobo,” tvrdi Eva Čonková, hovorkyňa Prima banky. Pred dekádou mala táto banka viac ako 50-tisíc klientov. Keďže banka zvyšuje každoročne počet pobočiek, je predpoklad, že nárastol aj počet zákazníkov.

365.bank tiež zaznamenala rastúci trend počtu aktívnych klientov. Ten sa medziročne (2022-2023) zvýšil približne o 10%. Počet aktívnych klientov 365 banky v roku 2022 narástol o 8 %. Presné čísla sme sa nedozvedeli. 365 banka je nástupníčkou Poštovej banky, ktorá v roku 2020 mala viac ako 920 tisíc klientov, z toho počtu bolo cca 55 tisíc klientov 365 banky.

V roku 2020 mBank sa sociálnej sieti zverejnila informáciu, že počet jej klientov dosiahol 300 tisíc. Z finančnej správy, ktorú za 12/2023 zverejnila mBank na svojej stránke v minulom roku na slovenskom trhu mali 326 500 klientov.
 
Foto: Matthew Henry, Burst.shopify.com