Novinky v online bankovníctve: hry, zážitky a umelá inteligencia

Autor: redakcia
01.02.2019 (09:45)

Banky už preferujú mobil banking pred internetovým bankovníctvom. Do mobilných aplikácií pridávajú nové funkcie, personalizujú ich a chcú klienta aj zabávať. Aké budú trendy v roku 2019?


Založenie účtu v mobile, nastavenie sporenia v bankovej apke či zmena limitov a zablokovanie karty. To všetko sa dnes už dá robiť cez mobilbanking. Človek nemusí nikam volať, zháňať číslo na infolinku a ušetrí čas. To nie je hudba budúcnosti, ale realita na Slovensku.

Banky na Slovensku aj kvôli hrozbe konkurencie od finančno - technologických firiem a veľkých IT gigantov akým je Google alebo Apple robia zmeny vo svojom internet a mobil bankingu. Banky.sk zisťovali, aké trendy v tomto roku na poli online služieb budú dominovať a čo banky chystajú v najbližšom období.

Trendy tohto roka

Väčšina oslovených bánk je presvedčená, že používanie internetového bankovníctva (IB) pôjde popri narastajúcej popularite mobilných aplikácií do úzadia. Tento trend je v zahraničí už nejakú dobu.

690x65-A

„Mobilné aplikácie prinášajú oveľa vyšší používateľský zážitok a komfort ako internet banking, sú interaktívnejšie, prehľadnejšie, bezpečnejšie a jednoduchšie na používanie,“ vysvetľuje Linda Gáliková, hovorkyňa 365 banky.

Podľa nej mobilné aplikácie budú zohrávať čoraz vyššiu rolu nielen pri dennom bankovníctve, ale aj pri dlhodobej správe financií a investovaní.

Ďalší z trendov, ktorý sa postupne presadí na trhu sú platby mobilom vďaka NFC technológii, ktorá umožňuje bezkontaktné platenie. „Platby spočívajú v nahradení fyzických platobných kariet ich digitálnou verziou, vďaka čomu ľuďom na platby v obchodoch stačí len mobilný telefón,“ vysvetľuje Dominik Miša, hovorca VÚB.

Viaceré banky už svojim zákazníkom umožňujú platiť bezkontaktne aj cez službu Google Pay, ktorú integrovali priamo do mobilného bankovníctva už v minulom roku. Aktuálne Google Pay môžu využívať klienti týchto bánk: Slovenská sporiteľňa, mBank, Poštová banka, J&T banka, 365 banka a VÚB. Na slovenský trh mieri aj služba ApplePay, ktorá by sa mala spustiť v priebehu tohto roka.

„Očakávame, že v tomto roku sa bude ešte viac zvyšovať povedomie o týchto moderných spôsoboch platenia a bude sa rozširovať počet ľudí, ktorí službu začnú využívať,“ dodáva D. Miša.

Pri platbách v tomto roku môžu klienti bánk očakávať rozširovanie alternatívnych spôsobov platenia. „Pôjde hlavne o hodinky, prstene či rôzne ďalšie zariadenia, ktoré človek nosí v bežnom živote ako doplnky,“
dodáva L. Gáliková.

Ďalší z trendov bude snaha bánk v mobilnom bankovníctve pokryť čo najviac potrieb klientov súvisiacich s ich životným štýlom. Napríklad v oblasti sporenia alebo investovania a tieto nové možnosti zároveň čo najviac pre klienta personalizovať.

Odporucame

Nové funkcie

Ľudia radi skúšajú novinky a očakávajú od svojej banky najmä nové funkcionality, ktoré by im uľahčili život.

Technológie na seba totiž nikdy nenechajú dlho čakať. Prinesú ich samotné banky alebo fintechové startupy, ktoré budú takéto služby poskytovať v súvislosti s už rok platnou smernicou o platobných službách PSD2.

„A nemusia sa pritom týkať len platenia, ale napríklad aj peer to peer pôžičiek, investovania, wealth managementu, či klasických úverov,“ dodáva L. Gáliková z 365 banky. Vo svete preto už dnes banky spolupracujú s fintechmi. Radšej ich riešenia alebo celú firmu kúpia ako by s ňou mali zápasiť o klientov. Druhá možnosť je, že banky s fintechmi spolupracujú.

V trendoch bude v tomto roku dominovať rýchlosť, pohodlnosť, ale aj bezpečnosť platieb. Napríklad pri platbách cez Google Pay sa nepoužíva a ani nikde neukladá skutočné číslo karty, keďže je zastúpená jej digitálnou verziou, teda tokenom.

Podľa odborníkov bude zároveň dôležitý aj používateľský zážitok, ktorý prinesú klientovi. "Keď napríklad nakupujete a prešvihnete svoj rozpočet, viete si ho cez bankovú aplikáciu cez pár klikov navýšiť zvýšením limitov. Cez našu apku viete aj chatovat s bankou, keď niečo potrebujete,“ dodáva L. Gáliková.

Ako bude vyzerať bankovníctvo o päť rokov

Podľa odborníkov bankovníctvo sa bude postupne presúvať do mobilu. Banky preto budú musieť byť technicky schopné poskytovať čoraz viac služieb v rámci mobilnej aplikácie. Preto budú aj viac investovať do mobilbankingu ako do internetbankingu.

„Trendom bude aj digitálny onboarding nových klientov, digitalizovaná komunikácia s využívaním umelej inteligencie a rovnako tiež využívanie gamifikácie,“ dodáva D. Miša. Gamifikácia používa napríklad zbieranie bodov či odmien. Úspech by mohlo mať aj motivovanie klientov zábavnou formou k sporeniu či investovaniu.

Bude pribúdať aj väčší počet hráčov, fintech startupov, ktoré budú tiež poskytovať finančné služby.

Niečo obdobné čo sa stalo v sektore telekomunikácií, keď veľkých operátorov predbehli startupy, ako sú napríklad Whatsup, budeme môcť sledovať aj v bankovníctve. „Banky preto budú musieť byť schopné držať technologický trend, počúvať klienta a vedieť flexibilne reagovať na jeho potreby,“ uzatvára L. Gáliková.
 
Foto: redakcia