Podvodné eshopy lákajú na rýchle dodacie lehoty. Ako ich spoznáte?

Autor: redakčne upravené
01.02.2023 (10:40)

Rozmach e-shopov priniesol so sebou aj zvyšujúci sa počet pochybných predajcov. Častokrát býva problém v kvalite i lehote dodania. Čo si všímať, aby ste neboli sklamaní?

Naraziť na podvodníka, ktorý by vyberal peniaze a tovar neodosielal je dnes už v e-commerce (aj vďaka regulácii zo strany EÚ) čoraz zriedkavejšie. Vyššiu mieru rizika predstavujú nákupy cez rôzne internetové bazáre, kde sú podvodné konania pomerne častým javom.

V e-commerce však stále existujú pochybné e-shopy, ktoré expedujú tovar rôznej kvality z Číny. Martin Pech zo spoločnosti Upgates upozorňuje, že v obchodoch dovážajúcich tovar z Číny nájdete tisíce produktov, ktoré sú všetky na sklade a Slovákov lákajú predovšetkým na bezplatnú dopravu. Čo vám nepovedia je to, že tovar putuje z Číny, čo trvá týždne až mesiace. Na stránkach takýchto e-shopov často nenájdete ani žiadne telefónne číslo či kontaktný mail. Tovar nakoniec síce príde, no otázkou je, za aký čas a v akej kvalite.

Spoľahlivý e-shop by mal spĺňať nasledujúcich 7 bodov:

1. Viditeľné recenzie ostatných zákazníkov

Mnohí si pred kúpou zisťujú o produkte čo najviac a čítanie skúseností iných používateľov patrí medzi dôležité faktory rozhodovania. Takéto recenzie nájdete aj na známom porovnávači cien, kde ľudia hodnotia skúsenosti s objednávkou, e-shopom či dodaním. Spoľahlivé e-shopy dostávajú certifikát „Overené zákazníkmi“.

2. Kvalita webu

Kvalitu webu laik zhodnotiť nevie, no do očí mu môže udrieť zlá jazyková úprava a gramatické chyby (preklad vytvorený internetovým prekladačom), na stránke nie je uvedený prevádzkovateľ, či chýbajú kontaktné údaje. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že by e-shop nemal pôsobiť podozrivo, no čo to konkrétne znamená, je ťažko vymenovať. Veľa zohrá intuícia a skúsenosti spotrebiteľa.

3. Informácie o dobe dodania, nie o termíne expedície

Transparentné informácie sú základom každého e-shopu. Platí to aj o dobe dodania. Pozor si dajte na informácie typu: „Tovar odosielame do 2 dní.“ V preklade to väčšinou znamená, že do 2 dní dôjde k odoslaniu z Číny. E-shop by mal zákazníka informovať o dodaní, nie odoslaní.

4. Kontaktné informácie

E-shop musí mať viditeľne zverejnený telefonický a emailový kontakt. Ak kontaktné údaje zverejnené nemá, je to podozrivé. Kartové spoločnosti počas schvaľovania e-shopu tieto informácie overujú. To znamená, že e-shop bez telefónu by neprešiel overením vydavateľov kariet v rámci procesu schvaľovania platobnej brány. E-shop, ktorý nie je dosť dobrý pre VISA či Mastercard nebude pravdepodobne dobrý ani pre spotrebiteľa.

5. Podmienky vrátenia tovaru a reklamácie

Ak kupujúci nie je spokojný s tovarom, mal by mať možnosť tovar vrátiť. Poctivý e-shop by tomuto procesu nemal brániť a informácie o reklamácii a postupe vrátenia tovaru by mal zverejniť na svojej stránke.

6. Viac možností platieb a dopravy

K dôveryhodnosti eshopu prispieva aj možnosť vybrať si spôsob platby a dopravy. Napríklad, kým pre eshopy je platba na dobierku najmenej výhodná, zákazníci ju oceňujú. Dobierkou sa vyhnú situácii, že vopred zaplatia za tovar, ktorý im nepríde. To isté platí aj pre možnosť výberu z viacerých dopravcov.

7. Informácie o tom, že tovar nie je na sklade

E-shopy majú často široký sortiment, no dostupnosť tovarov je limitovaná kapacitou skladovacích priestorov. Snahou predajcov je preto skladové zásoby optimalizovať, čo sa nemusí vždy podariť. Ak sa stane, že e-shop tovar skladom nemá, mal by zákazníka férovo informovať. Je to ďalší faktor zvyšujúci dôveryhodnosť e-shopu.

 
Zdroj: Upgates, Foto: Shopify Photos, Burst.shopify.com