Klienta Slovenskej sporiteľne podvodníci okradli o 65 tisíc eur. Každý druhý klient banky sa už stretol s pokusom ukradnúť mu peniaze

Autor: redakčne upravené
30.11.2023 (09:30)

Metódy podvodníkov sú čím ďalej sofistikovanejšie. Zlepšujú sa v technológiach, psychológii aj gramatike. Škála podvodov je veľmi široká, od požadovania úhrady fiktívneho poštovného až po chladnokrvné vydieranie. Pozrite si, s čím sa banky stretávajú najčastejšie.

„Mám viacero známych, ktorí zarobili na investovaní do krypta. Facebook mi už dlhšie ponúkal stránky, ktoré hovorili o veľmi dobrom zhodnotení. Presvedčilo ma aj to, že na investície dozerá bitcoinová polícia Blockchain z Londýna...,“ začína svoje rozprávanie Alexandra z Modry.

„Mal som naozaj rušný pracovný deň, keď mi zavolal môj bankár. Upozornil ma, že mi z účtu odchádzajú peniaze na zahraničné účty,“ opisuje ako prišiel o peniaze Peter z Bratislavy.

Tieto príbehy nie sú ilustračné. „Ide o reálnych klientov, ktorí nám zavolali, pretože prišli o všetky svoje peniaze,“ vysvetľuje Ján Adamovský, šéf bezpečnosti Slovenskej sporiteľne.

Takto môže začínať príbeh kohokoľvek z nás. Počet podvodov totiž extrémne narástol. Ak porovnáme rok 2021 a rok 2023 zistíme, že počet nahlásených podvodov stúpol až o 530 %. A to tento rok ešte neskončil. Kým v minulosti banka riešila desiatky nahlásených podvodov mesačne, teraz ich rieši stovky, niekedy aj tisíc počas mesiaca. „Štatisticky to vychádza, že každý druhý klient sa stretol s podvodníkom. Ak podvodu naletí, v priemere príde o 2 700 eur. Najvyššia suma presahovala 65-tisíc eur,“ konštatuje Ján Adamovský.

Kým v minulosti za podvodmi stáli jednotlivci, dnes sú to organizované zločinecké skupiny.

Ideálna obeť? Každý z nás

Obeťou podvodu sa môže stať ktokoľvek z nás. Dokonca aj ten, kto nemá na účte žiadne peniaze. Podvodníci totiž vedia človek tak zmanipulovať, že je ochotný vziať si pôžičku v banke a tieto peniaze pošle podvodníkom. Alebo z klienta spravia „bieleho koňa“, čím sa spolupodieľa na trestnej činnosti a ani o tom nevie.

„Online podvody majú oveľa väčšie dopady, ako len finančné. Ľudia prežívajú stres, stratu dôvery, pocit vlastného zlyhania, hanbu aj vinu, čo sa prejavuje na duševnom zdraví,“ poukazuje na problém Zuzana Juráneková, odborná poradkyňa z IPčka.

Na banky sa totiž podvedení klienti obracajú s vierou, že sa im podarí získať naspäť peniaze. Na IPčko kvôli psychickým ťažkostiam.

Metódy podvodníkov sú naozaj sofistikované a sú veľmi zdatní v technológiách. Preto im napríklad pomáhajú aj vyhľadávače ako je Google. „Podvodníci využívajú napríklad manipulatívne techniky na zvýšenie viditeľnosti a dôveryhodnosti prostredníctvom falošných recenzií. To im umožňuje nalákať nič netušiacich ľudí na škodlivé webstránky alebo propagovať podvodné produkty či služby,“ vysvetľuje Juráneková. Okrem toho sú zdatní aj v emocionálnych manipuláciách. Vytvárajú u ľudí silný stav strachu, naliehavosti alebo dôvery. To vytvára „horúci stav“, ktorý znižuje schopnosť myslieť pokojne a racionálne.

Najčastejšie podvody a riešenie

Dnes sa klienti najčastejšie stretávajú s:
  • falošnými bankármi
  • podvodmi na bazároch
  • investičnými podvodmi
  • phisingom
Najväčší problém je, že obeť podvodu častokrát spolupracuje s podvodníkom – prezradí mu citlivé údaje z karty, prihlasovanie údaje do internetbankingu, jednorazové bezpečnostné kódy či úplne odovzdá podvodníkovi kontrolu nad svojim počítačom. Až v 98% prípadoch obeť spolupracuje s podvodníkom.

Jednou z možností, ako sa chrániť proti strate peňazí pri podvode, je poistenie zneužitia platieb alebo kyber poistenie. Kyber poistenie si môžete zriadiť v poisťovni UNIQA a vo Wüstenrote. Je to v podstate pripoistenie k poisteniu dománosti. Poistia vás aj v Tatra banke a v Slovenskej sporiteľni Na internete nájdete kopu rád, ako sa chrániť pred online podvodníkmi. My z nich vyberáme do pozornosti to, aby ste nikdy neklikali na stránky, ktoré sľubujú rozprávkové zisky, a linky, na ktorých od vás žiadajú citlivé údaje, ďalej aby ste nekonali v časovom nátlaku a dôverujte svojej banke. Pri akýchkoľvek pochybnostiach zavolajte na call centrum banky, pričom použite telefónne číslo, ktoré má vaša banka zverejnené na webovej stránke, alebo zavolajte do banky priamo z vašej mobilnej aplikácie alebo kontaktujte svojho osobného bankára, ktorého poznáte a v minulosti ste s ním už boli v kontakte. Ktokoľvek vám totiž môže zavolať a predstaviť sa ako pracovník banky, preto buďte mimoriadne opatrný.

Reálne prípady poškodených klientov

1) Mám viacero známych, ktorí zarobili na investovaní do krypta. Facebook mi už dlhšie ponúkal stránky, ktoré hovorili o veľmi dobrom zhodnotení. Presvedčilo ma aj to, že na investície dozerá bitcoinová polícia Blockchain z Londýna. S investičným poradcom som komunikovala priamo, bol vždy veľmi nápomocný. Nainštalovala som si do počítača aplikáciu AnyDesk, vďaka ktorej som umožnila poradcovi prístup do môjho internetbankingu. Presvedčil ma, že je to úplne bezpečné. V priebehu mesiacov som do krypto mien zainvestovala viac ako 22-tisíc eur. Keď som však chcela požiadať o vyplatenie výnosov, zrazu sa mi prestal môj poradca ozývať. Až po čase mi došlo, že to asi nebude úplne kóšer. V banke som si potvrdila, že som naletela podvodníkom s investovaním do krypta.

2) Ak máte malé dieťa, každé euro navyše príde vhod. Preto som sa rozhodla predať kočík cez inzertný portál bazar.sk. Nečakala som, že by sa mi záujemcovia ozvali obratom. Do piatich minút mi však napísal otecko, ktorý chcel kočík kúpiť. S tým, že zaň zaplatí obratom. Cenu vôbec nezjednával. Do mailu mi poslal odkaz na webstránku prepravnej spoločnosti. Mala som na nej vyplniť údaje k svojej platobnej karte. Všetko ostatné, napríklad cena za kočík, už boli vyplnené z inzerátu. Všetko vyzeralo veľmi dôveryhodne. Nezaváhala som a platbu som autorizovala. V tej chvíli mi z účtu odišlo 700 eur, ktoré mi mal za kočík zaplatiť kupujúci. Až vtedy som pochopila, že som prišla o peniaze. Jediné moje šťastie bolo, že som bola poistená.

3) Mal som rušný pracovný deň, keď mi zavolal môj bankár. Upozornil ma, že mi z účtu odchádzajú peniaze na zahraničné účty. Na každý iná suma. Samozrejme, že som o tom nevedel a zľakol som sa. Môj bankár ma upokojil. Mal už pripravené riešenie. Potreboval však prístupové údaje k môjmu internetbankingu. Podvodníkov sme mali zastaviť tým, že si vynulujem svoj účet. A to tak, že pošleme príkaz na okamžité odoslanie peňazí na bezpečný účet banky. Platbu som ešte musel potvrdiť. Vážne som nechcel prísť o svoje peniaze, takže som to spravil. V sekunde mi odišli všetky peniaze z účtu. Až po chvíli mi začalo vŕtať v hlave, či je všetko ok. Samozrejme, že nebolo. Potvrdil som si to, keď som si pozeral pohyby na účte. Nič, o čom môj bankár hovoril, sa neudialo. Až na ten posledný prevod na akože bezpečný účet. Že išlo o podvod som si potvrdil, keď som zavolal do banky. Nemali žiaden záznam o mojom predchádzajúcom telefonáte...

4) Nakupujem veľa cez eshopy. Vlastne si už ani nepamätám, kedy naposledy som bol v kamennom obchode. Každú chvíľu mi chodia správy od kuriérskych spoločností upozorňujúce na príchod zásielky. Vôbec ma teda neprekvapila SMS, v ktorej mi Slovenská pošta oznamovala, že som ešte nezaplatil za dopravu. Poslali mi tiež link na platobnú bránu, kde som zadal číslo karty a bezpečnostný kód. V ďalšom okne si odo mňa pýtali ešte zostatok na účte a ePIN. Vôbec mi nenapadlo, že by malo ísť o podvod. Až keď mi všetky peniaze odišli z účtu. Okamžite som volal do banky. Zablokovali mi kartu aj účet, ale peniaze už boli nenávratne preč.
 
Zdroj: Slovenská sporiteľňa, Foto: Shopify Partners, Burst.shopify.com