Platby kartou v zahraničí. Pozor si dajte na blokáciu peňazí na účte! 1. časť

Autor: redakcia
10.07.2020 (08:30)

Hotel či pumpa vám môžu zablokovať peniaze aj na dva týždne. A k zhltnutej karte sa nedostanete vôbec. Na tieto situácie si dajte pozor!

Banky neustále informujú o tom, že platby kartou sú výhodnejšie oproti používaniu hotovosti. Majú pravdu, avšak môžete naraziť aj na problémy spojené s používaním platobných kariet.

Nečakaná blokácia peňazí

Ak človek platí v zahraničí kartou, môže sa stať, že mu obchodník zablokuje na karte vyššiu sumu ako je výška jeho úhrady. Banky to nazývajú predautorizácia platby. Pre obchodníka je to akási poistka, že zákazník má na účte dostatok prostriedkov. Robia tak zvyčajne hotely, požičovne áut, ale aj niektoré čerpacie stanice. Zvyčajne by mal obchodník uvoľniť peniaze čo najskôr po zaplatení sumy. Na pumpe teda okamžite a v hoteloch pri odchode z pobytu. V praxi sa stáva, že to trvá aj dlhšie. Zo skúsenosti čitateľa Banky.sk vieme, že peniaze mu pumpa blokovala až 12 dní.

Bežne sa platby kartami riadia medzinárodnými pravidlami kartových spoločností Visa a MasterCard, ktoré dovoľujú obchodníkovi zadržiavať peniaze maximálne na dva týždne. Podľa bánk dlhšie blokovanie peňazí môže nastať vtedy, ak obchodník zabudne alebo jednoducho sa rozhodne blokovanú sumu neuvoľniť čo najskôr. Ak transakciu neuvoľní, blokácia po 12 dňoch expiruje a uvoľní sa sama.

Povinnosť informovať

Ak máte výdavky presne rozpočítané a nemáte žiadnu rezervu, môžu vám takto zablokované peniaze chýbať napríklad pri bežných platbách za bývanie. Navyše, ak vám zablokuje peniaze viacero obchodníkov, môže sa suma vyšplhať aj na niekoľko stoviek eur.

Ak máte peniaze dlhšiu dobu zablokované a potrebujete ich mať späť na účte čím skôr, banky radia ísť na pobočku a spísať reklamáciu. Lenže jej vybavenie trvá niekoľko dní až týždňov. „Uvoľnenie sumy zabezpečujeme spravidla do 10 až 12 dní,“ informuje Boris Fojtík, hovorca Tatra banky. Ak sa chcete takejto situácii vyhnúť, vopred sa pýtajte obchodníka na výšku depozitu a na podmienky jeho uvoľnenia. Akú vysokú sumu vám obchodník zablokuje je na jeho rozhodnutí, ale mal by vás podľa pravidiel EÚ o tom informovať.

„Obchodník, ktorý nevie dopredu určiť výšku rezervovanej sumy, by mal klienta upozorniť. Napríklad na samoobslužných pumpách priamo na obrazovke,“ vysvetľuje Lýdia Žáčková, hovorkyňa Poštovej banky.

Blokácia aj na debetke


Blokovať peniaze na účte klienta môže obchodník aj na debetnej aj na kreditnej karte. Blokácia môže byť až do výšky limitu karty. Pri kreditných kartách je to do výšky voľného úverového limitu a pri debetkách až do výšky maximálneho denného limitu karty. „Blokácia finančných prostriedkov nie je závislá na výške platby, zároveň nemusí byť jednotná pre banky na Slovensku alebo vo svete,“ dodáva B. Fojtík.

Ak bude od vás vyžadovať depozit hotel alebo autopožičovňa, budete s veľkou pravdepodobnosťou potrebovať kreditnú kartu. Veria totiž, že zákazník s kreditkou je bonitnejší a preverený bankou.

Nabudúce sa pozrieme na to, čo treba robiť, ak vám kartu zhltne bankomat.
 
Foto: Ivan Sedlák